BNNVARA Logo
NPO
Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Betreft: 'stoelen kiezen' verschillende vliegtuigmaatschappijen

Bijdrage door gebruiker
20-01-2015
2 reacties
Beste Kassa mensen,

Vanmorgen vroeg ik mij af hoe ver jullie staan met een case betreft het 'stoelen kiezen' van verschillende low budget vliegtuigmaatschappijen.

Ryanair heeft er ook een handje van. Maar de meest recente processen van Vueling Airelines kunnen echt niet.

Ik vlieg zeer regelmatig. En zal hieronder de 'case' even kort toelichten.
Situatie:
Je bent bij Vueling Airelines verplicht om online in te checken (van 3 dagen van te voren, tot max 4 uur). Doe je dit niet, dan moet je aan de balie extra betalen. Allereerst, er wordt aanbevolen om de Vueling App te gebruiken om dit te verzorgen (ook hoef je geen boardingkaart uit te printen wat zeer handig is). Dit proces verloopt voor de heenweg zeer soepel. Echter, voor de terugweg gaan ze je vrijwel verplichten om een stoel te kiezen (waar extra kosten aan verbonden zijn). Dit lijkt me zeer onwaarschijnlijk aangezien ik al betaalt heb voor een plaats op het vliegtuig. In de App verschijnt de volgende berichtgeving: 'Inchecken voor de terugweg kan niet op een mobiel apparaat', wanneer je dit wel doet zijn er extra kosten aan verbonden. Toen heb ik het op mijn laptop geprobeerd. De keuze voor een 'willekeurige stoel kiezen' is dan duidelijke geen optie meer (kun je niet meer op klikken, en staat: deze stoelen zijn niet meer beschikbaar). Alleen Priority stoelen en stoelen met extra beenruimte zijn nog beschikbaar. Er staat dan op de website: Wanneer je een gratis willekeurige stoel wilt, staat er: Ga naar de Vueling Balie.
Hierop zetten ze je klem natuurlijk. Aangezien je dus niet online kan inchecken, en wanneer je naar de balie toegaat, ze extra kosten rekenen voor het niet 'online inchecken'.

Kortom, sommige low budget Airelines zoals Ryanair verstoppen de optie willekeurige stoelen en verleiden je tot een het extra betalen van stoelen. Maar Vueling spande gisteren echt de kroon door simpelweg geen andere opties te geven.

Het lijkt me juridisch niet mogelijk om dit beleid te handhaven.

Dan weten jullie er van!, ik hoor het graag,

met vriendelijke groet,
Robin
Delen:

Deze vraag is gesloten.
Het is niet meer mogelijk te antwoorden of te reageren. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vraag en antwoorden sluiten mogelijk niet langer aan op de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.