BNNVARA Logo
NPO
Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Arriva boete, wie is er onredelijk?

Bijdrage door gebruiker
01-09-2011
117 keer bekeken
32 reacties
Graag uw mening over deze situatie.

Ik ben in bezit van een NS-voordeelurenkaart. Hiermee kan ik buiten de ochtendspits reizen met 40% korting. Er is een uitzondering op deze regel, namelijk de maanden julie en augustus, waarin je wel met korting in de ochtendspits mag rijden. Het is u vast niet ontgaan dat het vandaag 1 september is.

De afgelopen twee maanden heb ik iedere ochtend netjes een retourtje met korting 's-Hertogenbosch-Gorinchem gekocht. Vanochtend heb ik echter een enkeltje vol tarief richting Gorinchem gekocht, met 't plan om 's-middags een enkeltje met korting richting huis te kopen. Scheelt me toch weer een paar euro (of in ieder geval, mijn werkgever). Het probleem trad op toen ik van mijn werk af kwam, en de trein al op 't perron stond te wachten. Ik zette het op een hollen en kwam net op tijd aan.

Na een aantal minuten reizen zag ik de conductrice in de verte verschijnen (zo'n twee wagons van me vandaan). Hier reageerde ik zoals altijd op door mijn kaartje uit mijn portemonnee te pakken. Tot mijn schrik realiseerde ik me dat ik geen retourtje, maar een enkeltje had. Meteen heb ik me toen gemeld bij de conductrice, en de situatie uitgelegd. Ik vertelde haar dat ik bij 't volgende station wilde uitstappen om mijn fout te corrigeren, door twee kaartjes te kopen: eentje richting 's-Hertogenbosch, en eentje richting plaats van vertrek, Gorinchem.

Zij vertelde me dat ik bij haar een kaartje kon kopen, en haalde haar apparaat tevoorschijn. Ik bedankte haar voor deze mogelijkheid.

Na een aantal minuten stylus-op-touchscreen actie wist ze me te vertellen dat ik ook een boete moest betalen, van welgeteld 35 euro. Hier reageerde ik verbaasd op, aangezien het aan de situatie duidelijk op te maken viel dat ik geen zwartrijder ben die voor een paar centen een vervoersbedrijf hoef op te lichten. Ze heeft me ook niet 'betrapt', ik meldde me op eigen initiatief, terwijl ik gemakkelijk had kunnen blijven zitten en bij 't volgende station kon uitstappen, ruim voordat ze ooit bij me in de buurt was geweest. Uit netheid heb ik mijn verhaal aan haar verteld, omdat ik mijn fout wilde corrigeren.

Haar houding was die van een empathieloze robot, die haar kleine regeltjes strict moet naleven. Ze vroeg me vlak voor het printen van haar bonnetje wat mijn verklaring was. Waarop ik voor de 4de keer kort en bondig probeerde uit te leggen wat er was gebeurt. Hierop reageerde ze met "ja, maar dat kan ik niet invoeren."! Uiteindelijk heeft ze er zelf maar iets in de trend van "meneer is vergeten een kaartje te kopen" van gemaakt. Dat dit de lading niet dekt lijkt me duidelijk.

Als toetje wil ik nog even het volgende serveren. Ze heeft 10 minuten mijn voordeelurenkaart in haar handen gehad om mijn gegevens in te voeren. Groot was dan ook mijn verbazing dat ze me het volledige tarief had laten betalen!

Ik heb me letterlijk nog nooit aan een persoon zo ge-ergerd.

Dat ik juridisch geen poot heb om op te staan begrijp ik nog wel, maar het totale gebrek aan empathie en coulance stoort me verschrikkelijk.
Delen:

Deze vraag is gesloten.
Het is niet meer mogelijk te antwoorden of te reageren. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vraag en antwoorden sluiten mogelijk niet langer aan op de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.