BNNVARA Logo
NPO
Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Vermelding annuleringskosten keuken

Bijdrage door gebruiker
04-08-2021
56 keer bekeken
17 reacties
Goedendag,

Mijn vriendin en ik hebben deze week (4 dagen geleden) een keukenorder aangevraagd bij Tulp Keukens. Wij willen deze keuken nu annuleren, wegens persoonlijke redenen. Echter werd er op het moment van melding van annulering tegen ons verteld: "U heeft de order al getekend en bent verplicht 30% annuleringskosten te betalen. Dit staat op uw aankoopbon."

Na de volledige bon door te hebben gelezen, is de enige regel die te vinden is die enigzins hier op aan kan sluiten: "Op deze overeenkomst zijn de CBW-erkende voorwwaarden en de aanvullende voorwaarden van toepassing. Door ondertekening verklaart de klant een exemplaar van deze voorwaarden te hebben ontvangen".
De situatie verliep echter dat het contract (zonder bijlage) aan ons gegeven werd met dringend advies om het te ondertekenen, terwijl de verkoper de overige papieren op orde maakte. Wij hebben op het moment van tekenen dus nog niet de CBW-erkende voorwaarde en de aanvullende voorwaarden kunnen doorlezen.
Tijdens de uitleg werd ook verteld dat het alleen ging om een tijdelijke orderbevestiging die later volledig aangepast kan worden, na inmeting. Er staat overigens wel vermeld dat na inmeting geen mogelijkheid meer is om kosteloos te wijzigen.

Mijn vraag is hierbij: Aangezien er getekend is voor een contract door druk van een verkoper, zonder kans van het verder doorlezen van de algehele voorwaarden, kans dat het hier om achtergehouden informatie gaat van de verkopende kant? Is het daarbij mogelijk om dit verder op te zoeken, zodat dergelijke meldingen verplicht aangegeven moeten worden op een orderbevestiging of door de verkoper bij aanschaf? (zoals: "kosteloos annuleren is niet mogelijk, bekijk de voorwaarden van CBW")

Ik snap dat ik zelf de fout in ben gegaan door te tekenen zonder alle stukken van tevoren te eisen en door te lezen. Echter lijkt mij dat er hier wel gesproken mag worden van misinformatie (van de telefonist) en/of achtergehouden informatie naar consument? Graag hoor ik of ik hier wel of niet gelijk in heb.

Dank u wel.

Edit:

Beste mensen,

Dank u wel voor uw reacties. Echter is mijn vraag niet waarom ik getekend heb. Dit is een hele stomme fout van mij geweest die ik nooit meer zal doen. Echter is dat helemaal niet de reden waar mijn vraag op gebaseerd is. Als er tegenwoordig gezocht wordt naar een lening, hoe groot of klein dan ook, staat er minimaal één keer op de pagina: "LET OP! GELD LENEN KOST GELD!". Mijn vraag is meer of er verder ingegaan kan worden op het feit dat het niet vermeld staat dat annulering kosten met zich mee brengt. Zekers niet aangezien veel mensen (inclusief mijzelf) het idee had dat de consumentenrechten voor aankopen ook golden in winkelpanden. In dit geval zullen wij ervoor kiezen om de keuken (nu met enorme tegenzin, maar dat heeft niks met het verhaal te maken) toch nog te nemen als in de order aangegeven staat en ons verlies te nemen.
Delen:

Deze vraag is gesloten.
Het is niet meer mogelijk te antwoorden of te reageren. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vraag en antwoorden sluiten mogelijk niet langer aan op de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.