BNNVARA Logo
NPO
Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

TVreus weigert realistische oplossing , waar kan ik nog terecht?

Bijdrage door gebruiker
22-08-2022
107 keer bekeken
6 reacties

In 2019 heb ik via TVreus.nl een tv gekocht. Na 2.5 jaar valt het scherm uit. Ik had 3 jaar garantie, dus ik meldt dit via de mail bij TVreus.nl. Het scherm is opgehaald ter controle/reparatie. Reactie (na zelf erom vragen na 3! weken) van TVreus:
"Wij hebben de tv gecontroleerd en het probleem valt helaas buiten het 3j garantie. Het hele scherm zou namelijk vervangen moeten worden en dit is meer dan 75% van de aankoopwaarde. De kosten voor de reparatie bedragen 429,- euro."

Vervolgens herhaaldelijk om toelichting op 'het probleem' gevraagd, maar 'het is stuk' is alle vorm van toelichting geweest.Meerdere mails volgden, maar TVreus blijft bij standpunt:
"Echter is een levensduur nooit een garantie, dit is ook de reden waarom leveranciers een garantieperiode op het product meegeven. Echter valt uw product buiten deze garantie. Reparatie hoger dan 60% van de aanschafwaarde."

Ik heb meerdere keren de tegenargumenten gegeven:

- Volgens de ACM is de verwachte levensduur 5 jaar bij een televisie t.w.v. € 500 - 999. Hieruit blijkt dus dat de tv eerder kapot is gegaan dan dat verwacht mag worden en dus is de wettelijke garantie hier van toepassing.
- TVreus bepaalt zelf hoogte van de kosten voor de reparatie en kan op deze manier makkelijk een bedrag boven die 60%-limiet noemen.
Zij hebben ondanks herhaaldelijk verzoek hiertoe nooit een toelichting op deze reparatiekosten gegeven. Waaruit blijkt immers dat de reparatiekosten voor dit 'stukke' scherm daadwerkelijk meer dan 60% van de aankoopwaarde bedragen?

Vervolgens meldt TVreus:
"Het zou mogelijk door overmatig gebruik of andere externe factoren kunnen zijn. Ook heeft u niets over aangetoond. Daarom liggen de stelplicht en bewijslast hiervan bij u."

Het is in dit geval inderdaad lastig aan te tonen dat het buiten mijn schuld kapot is gegaan. Hoe bewijs je immers dat je je tv altijd goed hebt behandeld?
De Consuwijzer raad in zo'n geval aan om op internet te zoeken of meer consumenten klagen over hetzelfde probleem. "U kunt dan aantonen dat het probleem vaker voorkomt en dat het dus niet aan u ligt."
Online zijn tal van vergelijkbare/dezelfde klachten te vinden. Hieruit blijkt dat ik lang niet de enige ben met dit probleem en de manier van afhandelen.
Dus ik heb het bij TVreus omgedraaid: "jullie willen bewijs van mij, maar andersom ontbreekt, na meerdere keren erom gevraagd te hebben, iedere vorm van toelichting, specificatie o.i.d. over hoe jullie tot deze conclusie zijn gekomen."

Ik heb nu inmiddels op 3 punten heb ik nu aangetoond dat ik in mijn gelijk sta:
- Valt binnen wettelijke garantie.
- Voor zover dat kan: aangetoond dat het product goed behandeld is (middels film van standplaats/probleem gefilmd op dag van defect raken)
- Aangetoond dat het probleem vaker voor komt.

Volgens een medewerker van de ACM kan ik op dit punt de koopovereenkomst ontbinden.

U kunt een koopovereenkomst alleen ontbinden als er sprake is van een ondeugdelijk product (is aangetoond) en:
- als u de verkoper de tijd hebt gegeven om het product te repareren of u een nieuw product te geven. En als het probleem daarna niet is opgelost.
- als de verkoper het product niet kan of wil repareren binnen een bepaalde tijd. Of als hij geen nieuw product wil of kan geven binnen een bepaalde tijd.
- als de verkoper u vraagt om bij te betalen voor een reparatie of een nieuw product. En u dat niet wilt.
- als u het product hebt laten repareren en het werkt nog steeds niet goed.
-als het product een grote fout heeft."

Er zijn 3 van de 5 punten van toepassing (de eerste 3).
Helaas blijft ook hierna het standpunt van TVreuszij alleen willen 'tegemoetkomen' in 25% van de reparatiekosten en "Aangezien het product het 2 jaar lang zonder problemen heeft gedaan gaat het heel lastig worden om aan te tonen dat het hier om een niet deugdelijk product gaat."


Tevergeefs nog eens aangekaart: "Laten we het eens omdraaien: Het gaat er immers niet om dat het 2 jaar wel heeft gewerkt, maar dat ik (wettelijk) nog 2.5 jaar aan levensduur had mogen verwachten."

Samenvattend:
Tv gaat na 2.5 jaar buiten eigen toedoen stuk, ik mocht 5 jaar aan levensduur verwachten. Het is korter meegegaan dan ik mocht verwachten, dus is het een ondeugdelijk product en is wettelijke garantie van toepassing.

Ik ben en blijf dus van mening:
TVreus.nl moet het product repareren, een nieuw product geven of (de helft van) mijn geld teruggeven.
Dat is mijn wettelijke garantie/daar heb ik recht op.

Indicatie qua tijdlijn: dit alles loopt al sinds 20 april j.l. Op die datum is het defecte scherm gemeld aan TVreus.nl.

Weet iemand waar ik nogterecht kan om mijn gelijk/recht te behalen? Ik 'alleen' kom er met TVreus.nl niet uit.

- Via de Geschillencommissie vernomen dat zij mij niet kunnen helpen, aangezien TVreus.nl niet bij hun is aangesloten.

- Meldingen bij klacht.nl en klachtenkompas hebben geen verandering gebracht

- ACM Consuwijzer kan alleen adviseren/achter de schermen kijken of er algemeen iets aan de hand is (gezien het aantal klachten dan aldanniet online te vinden is, verwacht ik wel dat hier enige actie uit voortkomt), maar 'klantspecifiek' kunnen zij niks betekenen.

Hetkantoch niet zo zijn dat TVreus.nl hiermeewegkomt? Ik ben immers ook (lang) niet de enige die hier tegenaanloopt met dit bedrijf.

Ik hoop van harte dat u mij in deze kwestie kan helpen!

Delen:

Deze vraag is gesloten.
Het is niet meer mogelijk te antwoorden of te reageren. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vraag en antwoorden sluiten mogelijk niet langer aan op de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.