BNNVARA Logo
NPO
Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Opgelicht op Marktplaats (op een speciale manier...)

Bijdrage door gebruiker
25-03-2020
165 keer bekeken
10 reacties

Hallo,

Even een toetsing hier.

Afgelopen maandag heb ik een aankoop gedaan op Marktplaats. Het bedrag heb ik ouderwets overgemaakt middels een betaalverzoek van de verkoper (wellicht naief, maar je vertrouwt in deze tijd de goedheid van de mens en het was een koper die al lang lid is op Marktplaats, ook geen verkeerde prijs etc). Bankrekening nummer uiteraard gecontroleerd, niks geks gevonden. Van de verkoper moest ik een bewijs sturen van betaling en terwijl ik dat deed werd werd het account afgesloten van de verkoper door Marktplaats. Ik kreeg een bericht dat het wellicht ging om een verdacht persoon en hierdoor werd het account geblokkeerd. Mijn 90 euro was foetsie, ik kon dus niet eens meer communiceren met de verkoper. Heb vervolgens contact opgenomen metMarktplaats en het advies was aangifte doen. Dit heb ik gedaan en iedereen geeft eigenlijk hetzelfde aan, we kunnen niks voor u betekenen - de politie zal bij genoeg aangiftes een onderzoek starten. Het geld komt in 99,9 % van de gevallen niet meer terug.

Dit was ook het antwoord van de bank, slachtofferhulp en rechtsbijstandverzekering. Dezelfde dag merkte ik op dat deze crimineel bestaande geverifieerde accounts overneemt en continu dezelfde advertenties plaatst. In minder dan 2 dagen heeft Marktplaats door mij, wel 15 accounts pro-actief gesloten en heb hierdoor veel ellende bespaard. Ook het ip-adres van de persoon ontrafeld en ik kan zien dat het ip-adres (USA) al jaren wordt gebruikt voor malafide praktijken. Kan best zijn dat iemand via een VPN connectie inlogt, ,maar alle informatie heb ik doorgegeven en ook de politie. Maar de kans dat ik mijn geld ooit terug zie is zeer nihil. Vooral als het gaat om een organisatie die wellicht in het buitenland zit. Lijkt op een datalek of een gerichte aanval op Marktplaats op grote schaal. De afgelopen twee dagen ben ik bizar behandeld door de klantenservice, ik heb steeds 4 minuutjes de tijd om mijn verhaal te doen, ik krijg steeds dezelfde vragen en daarna word ik gewoon afgekapt, want ze moeten andere "klanten" te woord staan. Toen ik vroeg kan ik gecompenseerd worden voor mijn pro-activiteit (de 90 euro) kreeg ik doodleuk het antwoord terug, nee dat kunnen we niet doen, maar ik werd wel aangemoedigd om verdachte zaken te melden. Terwijl ik niet eens werk voor Marktplaats.....
Politie zal verder een onderzoek starten, maar wat ik al schreef dat geld komt nooit meer boven water en ik verwacht niet dat de dader ooit wordt gepakt. Al jaren wordt de consument besodemietert op online handelplaatsen en natuurlijk komen er steeds nieuwe technieken uit om beter om te gaan met deze situaties, maar de gedupeerden hebben eigenlijk werkelijk niks om op terug te vallen, dit kan toch niet. Vooral in mijn situatie, na betaling was de lijn direct afgekapt. Met andere woorden, dit had ook kunnen gebeuren als ik met paypal betaalde of een creditcard, dit hoort niet. Als Marktplaats deze account direct had gesloten, dan was mijn kans dat ik in de val was gelokt erg klein.

Kortom bij wie kan ik nog terug en vinden jullie dat ik betere ondersteuning/compensatie moet krijgen van Marktplaats, vooral omdat ik ze ook heb geholpen. Heb ook de general manager inmiddels aangeschreven.

Heb dus een ip adres, 4 bankrekeningnummers en 15 accounts (met elk 3 advertenties) al ontrafeld.

Delen:

Deze vraag is gesloten.
Het is niet meer mogelijk te antwoorden of te reageren. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vraag en antwoorden sluiten mogelijk niet langer aan op de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.