Afgelopen zaterdag vond ik een briefje in de bus dat er 's middags 5 pakketten bij de buren waren afgeleverd. 's Avonds waren de buren niet thuis, waardoor ik ze toen niet heb kunnen ophalen. Op zondagochtend, 8:30 uur, stond er een jongedame aan de deur met de mededeling dat er 5 pakketjes van H&M bij mij afgeleverd waren en dat die verkeerd bezorgd waren. Of ze ze mee mocht nemen. Ik had de pakketten nog niet in huis en ik was niet gecharmeerd van het tijdstip waarop ze aanbelde, dus ik heb haar duidelijk gemaakt dat ze weg moest gaan. Maandagavond heb ik de pakketten bij de buren opgehaald, en wat bleek, ze waren gericht aan 5 verschillende mensen, maar wel allemaal op mijn adres. Toen snapte ik opeens ook wat de jongedame zondagochtend kwam doen en wat er aan de hand was: pakketfraude.
Dinsdagochtend heb ik contact met H&M opgenomen en werd er gezegd dat ik de pakketten terug moest sturen, omdat de facturen anders zouden blijven komen. De accounts werden wel geblokkeerd. Nu zijn het niet 5 kleine pakketjes, dus ik heb aangegeven dat ik verwacht dat H&M een bezorger stuurt om de pakketten hier op te halen. Het zijn niet mijn pakketten, ik heb geen enkele overeenkomst met H&M gesloten en ik heb geen bezorgdienst. Daarop werd me verteld dat ze daar niet aan kunnen beginnen en dat ik dat dan uiteindelijk maar aan het incassobureau moest uitleggen als het zover kwam. Ik heb gezegd dat ik dat een vreemde reactie vond en dat ik het raar vind dat ik moeite moet doen en kosten moet maken (telefoonkosten, benzine) om een probleem op te lossen waar ik absoluut niet om heb gevraagd. De kosten, zo werd mij verteld, mocht ik declareren door een account op de website aan te maken en zodoende krediet te krijgen om producten bij H&M te kopen. Dat lijkt me helemaal de omgekeerde wereld! Maandagavond kreeg mijn vrouw hetzelfde te horen toen zij hierover belde.
Dinsdagavond stond de jongedame in kwestie weer voor de deur. Ze vertelde dat haar dochter de pakketten per ongeluk op het verkeerde adres had laten bezorgen en over de verschillende namen verklaarde ze dat ze de pakketten weg ging geven aan familie. Ik hoefde me geen zorgen te maken, want het was met cadeaukaarten betaald. U heeft inmiddels wel begrepen dat ik Gekke Gerrit niet ben; ik heb haar verteld dat de pakketten weg zijn gebracht en dat ze hier dus niet meer zijn. Van haar gaan we dus waarschijnlijk niets meer horen.
Ik heb m'n klacht nogmaals bij H&M neergelegd, nu via Facebook, en ik werd wederom teruggebeld door een medewerker die vertelde dat er geen enkele andere mogelijkheid was dan de pakketten via PostNL terug te sturen. Ze hadden geen contract voor een ophaaldienst, dus ze konden niets voor me doen. Er werd nogmaals op gewezen dat ik facturen en aanmaningen zou blijven krijgen en dat ik het dan uiteindelijk maar aan het incassobureau moest uitleggen.
We hebben nu 3 keer contact gezocht met H&M hierover en 3 keer krijgen we hetzelfde verhaal. Ik ben van mening dat we redelijkerwijs genoeg hebben gedaan om het probleem voor ze op te lossen, maar er is geen enkele bewegingsruimte bij hen. Sta ik in mijn recht als ik het hierbij laat en de pakketten ongeopend opberg in de kelder, totdat ze het komen halen?