BNNVARA Logo
NPO
Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Sunweb weigert terugbetaling bijzondere situatie (dubbele boeking)

Bijdrage door gebruiker
29-04-2020
59 keer bekeken
9 reacties
14 Maart zouden wij op wintersport gaan naar Kaprun. 13 Maart kregen wij de mededeling dat de reizen naar Oostenrijk allemaal waren geannuleerd. We konden overboeken óf kostenloos al ons geld terug krijgen (1500euro). Omdat ik er telefonisch niet doorheen kwam heb ik voor de kostenloze totale terugbetaling gekozen. Doordat Sunweb dit aanbood (en ook via een reply mail heeft bevestigd dat ik mijn geld terug zou krijgen) hebben we gelijk nog een wintersportvakantie voor diezelfde week naar Frankrijk geboekt (1400euro). Hier was namelijk nog "niets" aan de hand en was geen probleem volgens Sunweb, de overheid etc.
De volgende dag zijn we naar Frankrijk gegaan en daar was alles prima. Echter kregen we zaterdagavond te horen dat alle restaurants dichtgingen en zondagochtend vroeg de melding dat we terug moesten keren en alle vakanties waren geannuleerd. Hiervoor zouden we de resterende vakantiedagen vergoed krijgen. So far so good.
Inmiddels was het 7 april en had ik nog 0 informatie of geld ontvangen van Sunweb over welke terugbetaling dan ook. Inmiddels kwam het nieuws over de vouchers los. Dus heb ik contact opgezocht met Sunweb. Nu gaven ze ineens aan dat de vakantie die ze hadden beloofd om terug te betalen omgezet zou worden in een voucher.En de vakantie die geannulleerd is tijdens het verblijf zou ook als voucher worden uitgekeerd maar die zou niet SGR gedekt zijn. Ik zou dus 2 vouchers ontvangen. Hier heb ik natuurlijk niets aan want ik ga maar 1x per jaar op wintersport en de vouchers zijn maar 1 jaar geldig.
Ik heb dus aangegeven dat ik het OK vind dat ik voor de 1e vakantie (die zou eigenlijk 100% zouden terugbetalen!) een voucher accepteer. Voor de 2e vakantie waar al 1 dag van is "besteed" heb ik aangegeven dat ik die terug wil ontvangen. Ik heb immers door hun toedoen (de belofte van 100% terugbetaling) een 2e boeking gedaan. En zo support ik nog een beetje hun situatie door die dag waar wij niets aan hadden maar we toch betaald hebben te "gunnen".
Dit alles heb ik met een mevrouw van Sunweb via de telefoon besproken en geregeld. Ze zei dat ik wat langer op mijn geld moest wachtten waarschijnlijk dan we normaal van hun gewend zijn maar op mijn vraag of dit maanden gaat duren gaf ze aan dat dit niet het geval is.
De voucher kreeg ik diezelfde avond nog opgestuurd. Dat ging dus heel snel.
Op de terugbetaling zit ik nu nog te wachtten. Heb nog 0 informatie over het bedrag. Geen informatie wanneer dit gaat zijn. Inmiddels is de vakantie 6 weken geleden. Heb vorige week nogmaals contact gezocht maar je krijgt elke keer dezelfde onzin te horen dat ze alles doen wat ze kunnen en dat het wat langer kan duren. Het zou me niets verbazen als ze dit nog de komende 6 maanden gaan volhouden.
Ze zijn gewoon je geld aan het stelen en weigeren om het terug te geven. Als consument ben je absoluut niet gedekt door dit soort crimineel gedrag van reisorganisaties. Volgens de ACM moeten ze namelijk gewoon terugbetalen als je de voucher weigert. Daarnaast moet dit volgens hun eigen ANVR regels ook binnen 14 dagen. Aan beide ontrekken ze zich en dit kan blijkbaar gewoon. Je kan hoog en laag springen maar ze weigeren gewoon je geld terug te geven als een stel criminelen.
Naar de rechter stappen gaat je ten eerste veel geld kosten, ten tweede veel stress en ten derde gaat dit zo een half jaar of langer duren. Wat kan je nu doen als consument en welke stappen kan je legaal nemen. Kan je bijv een beslaglegging op hun spullen laten leggen, een petitie starten die iets doet of iets anders wat (wel) zin heeft.
Nogmaals, ik begrijp prima dat het een bijzondere situatie is mbt corona en vind het ook geen probleem om een voucher te accepteren. Maar ik wil geen 2 vouchers door toedoen van beloftes van Sunweb waar ze zich niet aan houden (de 100% terugbetaling) en ik geen wintersport van 3000 euro ga boeken (en ook niet van plan ben om een zomervakantie bij Sunweb te boeken).






Delen:

Deze vraag is gesloten.
Het is niet meer mogelijk te antwoorden of te reageren. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vraag en antwoorden sluiten mogelijk niet langer aan op de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.