Vorige week donderdag zeer aantrekkelijk geprijsde British Airways tickets (1400,- voor 4 personen) Dusseldorf-Cancun geboekt voor volgend jaar zomer. Er waren meerdere combinaties mogelijk (verschillende tijden, verschillende dagen en verschillende overstapluchthavens in London). De tickets konden ook direct bij British Airways geboekt worden maar via Gate 1 was er een combinatie mogelijk waarbij we einde van de middag naar London Heathrow zouden vliegen om vervolgens de dag erna door te vliegen naar Cancun.
Dus alle gegevens ingevuld, betaald via iDeal en een bevestigingsmail ontvangen "je boeking is gelukt". Fijn! Onze zomervakantie is definitief. Onze kinderen blij gemaakt en alvast een eerste begin gemaakt met een reisplanning.
Twee dagen later, op zaterdag, ontving ik echter een mail. "je boeking is geannuleerd". In de mail de volgende tekst: "Gate1.nl heeft melding ontvangen dat de geselecteerde vluchten (met bijbehorend tarief) niet beschikbaar zijn. Daarom zijn wij genoodzaakt je reservering conform voorwaarden te annuleren."
Huh? Vluchten annuleren? Ik heb ze definitief geboekt én betaald. Volgens mij is de koop gesloten dus hoezo annuleren?
Dus de kleine lettertjes (de voorwaarden) bekeken. En daar staat: "Gate1.nl houdt zich te allen tijde het recht voor om zich binnen vijf werkdagen na uw reservering te herroepen op de afgegeven tarieven. Dit kan bijvoorbeeld komen door computerstoringen of onverwachte wijzigingen van luchthavenbelastingen en veiligheidstoeslagen (‘security taxes’)."
Uiteraard direct onze klacht gemaild naar Gate1. Maar helaas alleen 2x een standaard reactie waarbij men op deze voorwaarden terugkomt maar verder geen uitleg, oplossing of alternatief biedt.Na 3 dagen is onze betaling teruggestort en dat was het dan wat Gate1 betreft.
Mijn vraag: Kan de reisorganisatie zomaar door deze vluchten annuleren door te verwijzen naar deze paragraaf in hun algemene voorwaarden? Ik voel me misleid doordat ik een mail krijgt met de titel: bevestiging en later in de mail "je boeking is gelukt". Dan verwacht je toch niet dat de organisatie alsnog kan annuleren?
En de andere vraag is. Mag ik er als consument vanuit gaan dat als ik iets boek (koop) bevestigd krijg en betaal, ik het product ook krijg? Ik kan me niet voorstellen dat ik een winkel uitloop met een factuur + pinbon en een gekochte televisie en dat ik na 2 dagen een mail van de winkel krijg dat ik de televisie weer moet terugbrengen.
En hoe zit het met evt gevolgschade? Stel dat ik de rest van de vakantie direct definitief had vastgelegd omdat ik, voor mijn gevoel, een definitieve boeking heb gemaakt. Zijn deze kosten dan ook voor mij?
Of is de reisorganisatie nalatig en hadden zij wel meer mogen doen. Bijv. een zin in de boekingsbevestiging zetten:
"Let op! Pas na 5 werkdagen is de door u geboekte vlucht echt definitief. Tot die tijd kan deze nog geannuleerd worden.
Ofdeze vluchtenop aanvraag boeken omdat ze niet zeker weten of ze ze wel voor deze prijs aan mij kunnen verkopen.(De boeking is op aanvraag bij de luchtvaartmaatschappij. Komt het akkoord dan pas is je boeking definitief en betaal je. Zo niet vervalt de gehele boeking). Dan weet je als consument waar je aan toe bent. Een boeking op aanvraag is overigens heel gebruikelijk in de reisbranche bij pakketreizen. Waarom dan niet bij losse vluchten?
En kan ik van hen verwachten dat ze de reden van annulering aan mij vertellen?
De redenen die Gate1.nl noemt in haar voorwaarden (computerstoring of verhoging van security taxes) trek iknamelijkook in twijfel. De computerstoring duurde dan wel erg lang omdat de vluchten de volgende dag ook nog gewoon te boeken waren. Bovendien waren er talloze combinaties mogelijk waaronder verschillende overstapluchthavens in London (LHR en LCY) dus dat er iets was met security taxes lijkt me sterk.
Ik denk dat er een foutief tarief ergens in het systeem heeft gestaan en dat de boeking niet geaccepteerd werd in het systeem van BA. De tickets waren 350,- ipv zo'n 500,- Dit probleem van Gate1.nl wordt nu bij mij als klant neergelegd. En dat vind ik niet fair. De koop was gesloten. Ik heb een bevestiging gekregen én ik had betaald. De 'fout' werd ook niet binnen 1 of 2 uur gemeld. Pas na 2 dagen kreeg ik de mail dat de vluchten werden geannuleerd.
Ik ben benieuwd naar reacties van lezers die hier ervaring mee hebben. Of juristen die hier vanuit juridisch oogpunt een standpunt over kunnen innemen.