BNNVARA Logo
NPO
Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Airbnb overtreedt de wet?

Bijdrage door gebruiker
10-09-2017
52 keer bekeken
13 reacties

Hallo allemaal,


Op vakantie in Noorwegen is mij het volgende overkomen. Wij hebben in maart 2017 via Airbnb een accommodatie in Bergen geboekt. Op 15-08 - al op vakantie - kreeg ik echter het bericht kreeg dat mijn 'host' de reservering van twee dagen later (17-08 tot 19-08) had geannuleerd. Airbnb bood twee mogelijkheden: 1) geld terug en 2) een nieuwe boeking maken voor maximaal 10% duurder.Dit bleek echter makkelijker gezegd dan gedaan, doordatkort van tevoren vrijwel alles is volgeboekt in een populaire stad als Bergen. Gelukkig konden we na lang zoeken toch nog iets vinden dat enigszins binnen ons budget en niet al te ver buiten het centrum lag.

Toen deed echter het volgende probleem zich voor. Waar wij vanuit Nederland probleemloos verschillende accommodaties hadden geboekt via Airbnb, moest ik nu opeens mijn account verifiëren door mijn paspoort te uploaden. Airbnb gaf aan dat het ging om de foto, maar alleen de foto uploaden was niet voldoende. Ik wilde mijn persoonsgegevens echter niet uploaden omdat ik niet wil dat mijn gegevens op het internet rondzwerven. Na lang proberen kon ikAirbnbeindelijk telefonisch bereiken, maar de mevrouw aan de telefoon mailde mij later op de dag - na overlegd te hebben - terug dat het toch echt niet anders kon dan mijn paspoort te uploaden. Het kopiëren van ID-documenten is echter bij wet verboden, zie https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/identiteitsfraude/vraag-en-antwoord/ben-ik-verplicht-om-een-kopie-van-mijn-identiteitsbewijs-te-geven-aan-een-bedrijf.

Probleem was nu echter dat mijn accommodatie geannuleerd was en ik niet via Airbnb een nieuwe kon boeken omdat ik dan mijn paspoort moest uploaden. De enige nog beschikbare hotels in de stad waren fors duurder dan onze oorspronkelijke accommodatie. We hebben een hele vakantiedag besteed aan het zoeken, maar de goedkoopste optie die we konden vinden was €298, tegen de €181 die we voor onze oorspronkelijke accommodatie betaald hadden. Ik ben van mening dat Airbnb zijn verantwoordelijkheid moet nemen en mij het verschil van €117 moet terugbetalen. Dit doen zij echter niet, want zij zijn van mening dat ze niets verkeerd doen.

Mijn vragen:
1) Overtreedt Airbnb inderdaad de wet door je te dwingen je paspoort te uploaden voor je een nieuwe boeking kunt maken?
2) Kan ik op een of andere manier Airbnb zo ver krijgen (desnoods dwingen) mij het verschil tussen de oorspronkelijke accommodatie en het hotel terug te betalen?

Alvast veel dank voor het meedenken! Lianne

Delen:

Deze vraag is gesloten.
Het is niet meer mogelijk te antwoorden of te reageren. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vraag en antwoorden sluiten mogelijk niet langer aan op de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.