Hallo allemaal,
Op vakantie in Noorwegen is mij het volgende overkomen. Wij hebben in maart 2017 via Airbnb een accommodatie in Bergen geboekt. Op 15-08 - al op vakantie - kreeg ik echter het bericht kreeg dat mijn 'host' de reservering van twee dagen later (17-08 tot 19-08) had geannuleerd. Airbnb bood twee mogelijkheden: 1) geld terug en 2) een nieuwe boeking maken voor maximaal 10% duurder.Dit bleek echter makkelijker gezegd dan gedaan, doordatkort van tevoren vrijwel alles is volgeboekt in een populaire stad als Bergen. Gelukkig konden we na lang zoeken toch nog iets vinden dat enigszins binnen ons budget en niet al te ver buiten het centrum lag.
Toen deed echter het volgende probleem zich voor. Waar wij vanuit Nederland probleemloos verschillende accommodaties hadden geboekt via Airbnb, moest ik nu opeens mijn account verifiëren door mijn paspoort te uploaden. Airbnb gaf aan dat het ging om de foto, maar alleen de foto uploaden was niet voldoende. Ik wilde mijn persoonsgegevens echter niet uploaden omdat ik niet wil dat mijn gegevens op het internet rondzwerven. Na lang proberen kon ikAirbnbeindelijk telefonisch bereiken, maar de mevrouw aan de telefoon mailde mij later op de dag - na overlegd te hebben - terug dat het toch echt niet anders kon dan mijn paspoort te uploaden. Het kopiëren van ID-documenten is echter bij wet verboden, zie https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/identiteitsfraude/vraag-en-antwoord/ben-ik-verplicht-om-een-kopie-van-mijn-identiteitsbewijs-te-geven-aan-een-bedrijf.