De waterleverancier in Amsterdam, Waternet, heeft een paar jaar geleden bij mij een watermeter geplaatst. Ik huur van een particuliere huisbaas.
Het plaatsen van de watermeter geschiedde per hele wijk, massaproductie. De waterleiding komt bij mij onder in een keukenkastje mijn woning binnen. Hier moest de meter dus worden geplaatst. Omdat de meter tegen de muur achter het houten achterpaneel van het keukenkastje moest worden geplaatst, lieten ze daar een timmerman voor komen; hij heeft in het houten achterpaneel met de zaag een blokje uitgezaagd zodat de watermeter achter het paneel kwam, maar de meterstand wél af te lezen was.
Eens per zoveel jaar komt Waternet langs om onderhoud te plegen. Logisch. De onderhoudsmonteur was met twee tellen weg want ik had volgens hem zelf het achterpaneel moeten verwijderen want hij kon nu geen onderdelen vervangen. Ik legde hem uit dat Waternet toentertijd zelf een timmerman had gehuurd om hier in de wijk bij sommige huizen de meters netjes weg te laten werken.
Ik ben niet handig, weet niet eens hoe ik dat achterpaneel los moet krijgen zodat ik het weer terug kan plaatsen, en volgens Waternet moeten zij te allen tijde bij de watermeter kunnen. Maar... waarom laten ze hun timmerman dan dusdanig een watermeter plaatsen die wel af te lezen is maar waarbij geen onderhoud kan worden gepleegd zonder eerst te moeten klussen.
Waternet gaat niet in op mijn verhaal van de door hen gehuurde timmerman, maar zegt dat ik verantwoordelijk ben. Als ik had geweten dat ik zelf moet klussen, had ik toentertijd wel met de timmerman/Waternet overlegd hoe het anders kon.
Wie is verantwoordelijk?