BNNVARA Logo
NPO
Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Gateway Vaillant niet meer ondersteund, wie moet deze vervangen?

Bijdrage door gebruiker
20-08-2025
2140 keer bekeken
8 reacties

In september 2023 is onze nieuwbouwwoning opgeleverd met een warmtepomp van Vaillant. Bij de warmtepomp is een gateway geleverd die gekoppeld kan worden aan het IoT platform van Vaillant, zo kun je instellingen bekijken via een app.

De aannemer heeft deze gateway nooit geinstalleerd, dit is ons ook nooit opgevallen. Tot een maand geleden tijdens het opruimen van de kast ik de gateway vond en deze wilde aansluiten.

Ik kreeg een melding via de app van vaillant dat de gateway niet meer ondersteund wordt omdat deze niet was geupdate in de afgelopen 2 jaar. Na een hulpvraag aan vaillant kreeg ik het volgende antwoord:

QUOTE

U geeft aan dat de gateway in het verleden nooit gekoppeld is geweest aan het internet. Dit is dan ook de oorzaak dat u nu de melding krijgt dat de gateway niet ondersteunt wordt. In 2024 is Vaillant overgestapt op een nieuw IoT platform waarmee de gateways communiceren. Alle gateways die waren geproduceerd in 2023 en later zijn tijdens de productie reeds voorzien van nieuwe firmware

UNQUOTE

Het komt erop neer dat wij de gateway niet kunnen gebruiken omdat de software niet meer geupdate kan worden.

Wie moet er nu een nieuwe gateway leveren, de installateur of vaillant?

Gelet op de conformiteitseis (art. 7:17 BW) en de Richtlijn digitale inhoud en digitale diensten 2019/770 en Richtlijn verkoop goederen 2019/771, zou ik volgens mij recht hebben op een nieuwe.

Delen:

Reageer

Laat een antwoord achter. Je kunt ook reageren op anderen. Lees onze spelregels.