We hebben van Eneco een slimme warmtemodule gekregen, dit is een module om de warmte meter slim te maken. Vanuit de module worden de meterstanden en andere data doorgestuurd naar Eneco.
Nu zit er ook een P1 poort op de slimme warmtemodule, dus ik dacht: mooi kunnen we eindelijk zelf de data uitlezen. Helaas, er komt totaal geen verkeer langs op de P1 poort.
Direct Eneco gebeld, dat eerste antwoord van de klantenservice was nogal bot. "Hij staat bewust dicht", "Hij gaat niet open", "Je kunt onze Eneco app gebruiken".
Nu heb ik ook op Twitter de klantenservice benaderd. Deze reageerde al iets normaler, maar ging op de slimme meter wetgeving in, dat de warmtemodule buiten de slimme meter wetgeving valt. Daar heb ik al mijn twijfels over, maar gelukkig is er ook een warmtewet. De warmtewet is expliciet voor warmte en koude installaties. Ook in de warmtewet staat dat de P1 poort een consumentenpoort is. Eneco houdt zich dus niet aan deze wetgeving.
Ik heb nog een klachtenformulier ingevuld en de case staat nog open, maar het kan volgens mij geen kwaad de druk iets op te voeren. We hebben als warmteklanten al totaal geen keuzevrijheid en wij willen gewoon net als bij de slimme gas en elektriciteitsmeter de data kunnen uitlezen.