Geachte Heren/Dames,
Bedankt voor jullie vorige adviezen op mijn vragen betreffende de thuiszorg. Ik zit momenteel boordevol vragen, omdat naar mijn idee er een heleboel dingen gebeuren die niet door de beugel kunnen. Ik ga zeker ook lid worden van de bond en ontslag nemen is misschien ook een optie, maar daarmee blijft het oneerlijk er aan toe gaan en ik ben benieuwd in hoeverre wij in ons recht staan.
Betreft de volgende stelling: Sinds een paar jaar hebben wij de alarmerings/bereikbaarheidsdienst in onze maag gesplitst gekregen.Deze dienst draaien wij naast onze gewone dienst als ziekenverzorgenden en dit houdt in dat een iederop toerbeurt een keer de bereikbare/alarmeringstelefoon mee moet tijdens de diensten. (overdag alleen de lange diensten en de middag -en avonddiensten).De alarmerings/bereikbaarheidstelefoon houdt in: een ieder die isaangemeldt bij de alarmeringsservice (waar menvoor moet betalen).heeft eenkastje in huis en een alarm om. Zodra er iemand in onze wijk bijv. valt, kan diegene op de alarmering drukken. Vaak zijn familieleden die eerste die worden benaderd, maar niet in alle gevallen en soms staan wijook als eerste contactpersoon benoemd, wat dus inhoudt, dat als wij onze normale diensten lopen (bijv van 8 uur tot 16:00) en ik krijg een alarmering, dat ikbinnen 20 minuten ter plaatse moet zijn, soms moet ik eerst nog een sleutel op een centrale plek ophalen én moet ik vaak een cliënt achterlaten waar ik op dat moment zorg aan het verlenen ben, omdat ik 'gewoon' mijn werklijst loop. Ik ben dus bij beide personen geen kwaliteit aan het leveren, omdat ik mijn aandacht moet verdelen en daarnaast mijn werklijst ook gewoon doordraaien moet. (oke, ik krijg ruimte om voor oplossingen te zoeken door bijv. het bellen naar collega's die misschien wat van mij over kunnen nemen, maarU kunt zich voorstellen dat je in zulke situaties daar a) niet altijd de tijd en rust voor hebt en b) wederom geen kwaliteit kan leveren. Dit is op zich al een groot probleem waar wij al jaren tegen strijden. Voorheen was dit namelijk een aparte dienst, waarbij een groepje van 3 collega's om toerbeurten 24 uur van de dag bereikbaarheidsdienst draaiden, zonder daarbij een werklijst te moeten draaien. Ze kregen daarvoor, naar mijn idee, in het begin een relatief redelijk eerlijke vergoeding voor, maar konden daar op het laatst geen mensen meer voor warm krijgen en waarschijnlijk werd het ook te duur, dus werd besloten dat wijdieaparte dienstals ziekenverzorgenden maar 'gewoon' naast onze lijsten moesten gaan draaien. Er werd beloofd dat er ruimte op de lijsten gehouden zou worden in geval van eventuele alarmering, maar helaas is de praktijk anders. Ook worden wij tijdens deze telefoondienst herhaaldelijk te pas en te onpas(bijv. als je een cliënt aan het helpen bent onder de douche) gebeld met allerlei vragen daar je tevens de bereikbaarheidsdienst bent.
Mag mijn werkgever dit juridisch maken?
Stelling 2: Omdat wij tijdens onze alarmeringen in allerlei vervelende situaties terecht kunnen komen, hebben wij om een reanimatiecursus gevraagd.Wij moeten echter deze cursussen in onze eigen tijd doen en zelf bekostigen. Bij navraag waarom dit niet vergoedt wordt, kregen wij te horen, dat reanimeren een 'burgerplicht' is en daarom niet vergoedt wordt door de baas. Maar mijn baas wilt toch dat wij een alarmeringsdienst draaien??
Mag mijn werkgever dit juridisch maken?
In afwachting op Uw antwoord, Een vriendelijke groet, Natascha