C&A adverteert op haar website met een retourtermijn van 28 dagen. Op zich prima, vergelijkbaar met het europese herroepingsrecht - je moet bij een online bestelling binnen 14 dagen na ontvangst schriftelijk melden dat je iets retourneert en hebt dan nog 14 dagen het product te retourneren. Bij elkaar 28 dagen.
C&A hanteert niet 14 dagen voor de herroeping + 14 dagen voor verzending, maar een complete herroepingstermijn van 28 dagen. Dat lijkt dus iets meer ruimte te geven aan de consument. Maar C&A hanteert deze termijn 'vanaf verzending' en snoept daarmee een paar dagen van de termijn af, waardoor de retourtermijn na ontvangst korter wordt dan 28 dagen.
Mijn vraag: mag C&A dit juridisch gezien zo doen?
Ten eerste omdat de termijn dus minder wordt dan de wettelijke 28 dagen in totaal, ten tweede omdat zij daarbij afwijkt van wat gebruikelijk is: ik heb nog niet eerder meegemaakt dat een retourtermijn ging lopen vanaf verzending, altijd vanaf het moment van ontvangst van de artikelen.
Toelichting: aankondiging van verzending kwam in mijn geval op 28 september per e-mail, het pakket arriveerde op 2 oktober. Daarmee is de totale retourtermijn ineens 24 dagen geworden vanaf ontvangst. (Bij controle van de track&trace informatie van PostNL bleek overigens dat de zending wel is aangemeld op 28 september, maar dat het pakket pas op 1 oktober ontvangen is door PostNL. Uitgaand van verzending op 1 oktober had ik nog tot en met 29 oktober om een retourzending te doen, maar C&A blijft zonder extra toelichting herhalen dat de verzenddatum 28/9 was en dat de retourtermijn liep t/m 26/10. Het voelt daarom extra alsof er gesjoemeld wordt met de retourtermijn. Ben daardoor erg benieuwd geworden of dit zo mag.)