BNNVARA Logo
NPO
Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Oplichting lease bedrijf?

Bijdrage door gebruiker
11-09-2019
207 keer bekeken
9 reacties
Ik heb een lease contract afgesloten bij Justlease.nl waar ik erg tevreden over was. Echter na 8 maanden begon ik facturen te krijgen met daarop een ''audio upgrade'' die ik nooit heb gehad. Ik heb gebeld met het bedrijf en dit kon helaas niet aangepast worden en er werd mij geadviseerd om het hogere bedrag gewoon maar te betalen. Een tijd later werd dit bedrag wederom verhoogd. Ik heb weer aan de bel getrokken en gezegd dat ik niet ga betalen voor een service die ik niet heb. Ik heb vanaf toen handmatig het correcte bedrag overgemaakt.

Het bedrijf begon mij toen facturen te sturen met foutieve bedragen die ik nog verschuldigd zou zijn. Mij is aangegeven dat ik hier niet op moest letten omdat dit een geatomiseerd proces zou zijn en dat ik gewoon handmatig het correcte bedrag moest overmaken.

Tot mijn verbazing kreeg ik een brief van het bedrijf Fidron dat mijn lease contract zou zijn gestopt en dat ik de uit per direct moet inleveren, omdat ik nog een bedrag van 1068 zou hebben open staan en dat ik Fidron nog 160 euro onderzoekskosten moet betalen daarvoor ook. Ik heb bewijzen gestuurd dat ik de facturen die zij mij hebben gestuurd al heb betaald maar hier wou Fidron niks van weten. Ik heb bank afschriften gestuurd, excel overzichten, telefonisch contact opgenomen en zelfs voorgesteld persoonlijk langs te komen om het same uit te zoeken. Helaas werd hier niet op in gegaan en kreeg ik alleen dreigbrieven van hen. Ik heb uit eindelijk het bedrag van 1068 maar geleend van familie en vrienden en het maar betaald. Ik heb gezegd dat ik de onderzoekskosten niet ging betalen.
Plots werden deze ''onderzoekskosten'' incasso kosten genoemd en werd mij gezegd dat ik verplicht was dit te betalen en dat dit al afgetrokken is van het bedrag was ik duidelijk heb overgemaakt voor de hoofdsom.


Mijn reactie hierop was:

U geeft nu aan dat u mij een incasso brief heeft gestuurd die aan de wet incassokosten voldoet. Echter was dit niet duidelijk dat het om een wettelijke incasso brief ging. Ik ben het daarom niet eens met deze rekening. U heeft niet aangegeven dat het om incassokosten gaat, u heeft ook de wettelijke 14 dagen niet aangegeven, of waar deze incasso kosten uit zijn opgebouwd. U heeft een brief gestuurd met daarin “onderzoekskosten”. In uw incassobrief staan dus niet alle verplichte informatie. Er moet in staan dat ik veertien dagen heb om te betalen, dat ik incassokosten moet betalen als ik niet op tijd betaal, en dat de termijn van veertien dagen begint op de dag na het ontvangen van de incassobrief. Deze informatie staat er allemaal niet in. Volgens de wet mag u mij daarom geen incassokosten in rekening brengen totdat u mij een incassobrief stuurt die wel voldoet aan de eisen van de wet. Als u mijn klacht niet oplost of als u mij onterecht kosten blijft rekenen, dan meld ik dit bij ConsuWijzer, het consumentenloket van de ACM. En ik ga met mijn klacht naar de Geschillencommissie of zelfs de rechter.
Wat kan ik nu verder doen, aangezien justlease en fidron niet naar mijn afschriften krijgen en ik onterecht nu betaald heb?
En ben ik verplicht deze ''onderzoekskosten'' te betalen?







Delen:

Deze vraag is gesloten.
Het is niet meer mogelijk te antwoorden of te reageren. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vraag en antwoorden sluiten mogelijk niet langer aan op de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.