Beste,
Omstreeks 19 juni heb ik een offerte ondertekend met akkoord voor de huur van zonnepanelen.
Hier in staat wat er wordt geplaatst, wat de geschatte opbrengst is, en wat de huurprijs is per maand.
Halverwege staat er iets van een aanklikbare algemene voorwaarden.
Inmiddels heeft de installatie op 31-07-2018 plaatsgevonden.
Net team, aardige kerels alles goed verlopen op een klein foutje door miscommunicatie na.
Door deze fout konden wij geen gebruik maken van onze keuken omdat we daar geen stroom hadden.
Op 31-07-2018 rond 19.00 uur kwamen we er achter dat wij dus geen stroom hadden.
Direct gebeld met de verhuurder van de zonnepanelen, hun huren immers het installatie bedrijf in.
Rond 19.40 nogmaals gebeld, ja nee sorry wij krijgen geen monteur te pakken.
Om 21.00 nog eens gebeld, nee sorry kan niks voor u doen dat word morgen pas.
Inmiddels hebben we zelf exact dat zelfde installatieteam gebeld ( wat dus wel bereikbaar was ) en is het probleem verholpen.
Na wat over en weer gemopper is ons een vergoeding van het avondmaal toegezegd ( staat per mail bevestigd ).
Nu 12-08-2018 is dit beloofde bedrag nog steeds niet betaald, terwijl wij kopie bon wel hebben toe gestuurd.
Vervolgens.
08-08-2018
Opbrengst panelen is heel laag en sommige werken niet.
Gezien we geen ervaring hebben dachten we dat het kwam door de bewolking.
09-08-2018
Redelijk zonnige dag, maar geen opbrengst.
Toch even telefonisch contact gehad met het bedrijf waar wij van huren.
Ja, een fabrieksfout die niet even opgelost kan worden, moet een nieuwe omvormer worden geplaatst.
Helaas 2 weken minimaal geen opbrengst!
Hierop heb ik direct medegedeeld ook niet te betalen voor de dagen dat deze instalatie stil ligt.
Dat zag ik toch verkeerd want het ligt immers wel op het dak en volgens hun algemene voorwaarden dien ik te betalen als problemen binnen redelijk termijn worden opgelost.
Ik wilde deze voorwaarde na zien.
Conclusie: Ik heb alleen een digitale offerte waarin de algemene voorwaarden niet meer inzichtelijk is.
Heb geen huurovereenkomst, geen automatische incasso ik heb helemaal niks!
Natuurlijk kan ik met wat zoeken online wel ergens een voorwaarden vinden... Maar ik hoor deze altijd beschikbaar bij de overeenkomst te hebben toch?
Zoals jullie wel snappen heb ik weinig zin om een maand huur te betalen terwijl de installatie niet eens werkt. Wat zijn mijn rechten hierin? Dit bedrijf is nogal dwars en valt slecht mee te praten.
Inmiddels wat mail verkeer verder:
Sinds 08-08-2018 is mijn omvormer defect.
Gezien de huur overeenkomst die ik niet kan inzien. En de algemene voorwaarden die ik niet kan inzien. Of de automatische incasso die ik niet schriftelijk heb, kan ik niks controleren.
Hierdoor zal ik het huur bedrag door 31 dagen delen en alleen betalen voor de dagen dat deze installatie ook daadwerkelijk werkt.
Hierbij verwacht ik dat de omvormer dan ook 17-08-2018 vervangen is.
Indien dit niet het geval is stel ik u in gebreken.
Hierbij verwacht ik ook de volledige ondertekende overeenkomst inclusief algemene voorwaarden te ontvangen.
Met vriendelijke groet,
Reactie terug:
Wat betreft uw overige punten en het niet willen betalen van de huur heb ik van mijn collega begrepen dat wij hier niet over gaan. Mocht u dit niet willen betalen zal dit vanuit Essent ook een juridische kwestie worden. Wat betreft de omvormer doen wij uiteraard ons best om deze zo spoedig mogelijk te vervangen. Hopelijk u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Wat hij nu zegt is dat ik problemen met Essent ga krijgen. Das natuurlijk leuk bedacht maar het bedrijf is degene die de incasso moet doen en niet Essent ( na gevraagd, aangezien ik dus alleen een offerte heb en geen andere documenten waaruit het blijkt wie de verhuurder daadwerkelijk is )
Ook heb ik een mailtje ontvangen om de mogelijke fout op te sporen nadat ik 2 keer om de overeenkomst heb gevraagd.
Natuurlijk kon ik niks met hun online hulp programma maar leuk geprobeerd.
Grootste vraag: Wat kan ik nu nog doen?
dit zijn de algemene voorwaarden:
Artikel 9 Betaling
1. De maandelijkse vergoedingen die ingevolge de
Overeenkomst verschuldigd zijn, worden aan de Klant in
rekening gebracht.
2. De vergoedingen voor werkzaamheden die niet in de
Overeenkomst zijn inbegrepen, zullen contant dienen te
worden voldaan dan wel in rekening worden gebracht. In
het geval van een contante betaling door de Klant geldt de
getekende werkstaat als factuur en dient deze tevens als
kwitantie.
3. Indien de Overeenkomst aanvangt na de 1e van een
maand, gaat de verplichting tot betaling van de maandelijkse
vergoeding in op de 1e dag van de daarop volgende maand.
Bij beëindiging van de Overeenkomst na de 1e van de maand
vervalt de verplichting tot betaling van de maandelijkse
vergoeding met ingang van de 1e van de daarop volgende
maand. Dit geldt ook indien en voor zover het Toestel wordt
verwijderd. Indien het Toestel verwijderd wordt, verstrekt het
Bedrijf een ontvangstbevestiging aan de Klant welke als enig
geldend bewijs van de ontvangst van het Toestel door het
Bedrijf geldt.
4. Een factuur dient door de Klant te worden voldaan binnen
14 dagen na factuurdatum. Bij niet tijdige of niet volledige
betaling van de facturen is de Klant zonder dat enige nadere
ingebrekestelling noodzakelijk is, in verzuim. Niettemin wordt
door het Bedrijf een aanmaning verzonden waarin de Klant
nogmaals in de gelegenheid wordt gesteld de factuur binnen
14 dagen na ontvangst van de aanmaning te betalen en
waarin wordt vermeld welk bedrag aan incassokosten na het
verstrijken van die 14 dagen bij de Klant in rekening wordt
gebracht. Indien de Klant een rechtspersoon is, zijn naast de
incassokosten tevens administratiekosten verschuldigd. Bij
niet tijdige betaling is de Klant bovendien de van toepassing
zijnde wettelijke rente verschuldigd.
5. Bij niet tijdige of niet volledige betaling van de facturen
schort het Bedrijf al haar verplichtingen, voorvloeiende uit de
Overeenkomst op, totdat alsnog door de Klant al hetgeen de
Klant aan het Bedrijf verschuldigd is, betaald is.
6. Alle kosten welke door het Bedrijf worden gemaakt om nog
openstaande facturen te incasseren, zijn te allen tijde voor
rekening van de Klant.
7. Het niet-gebruiken van het Toestel levert geen reden op voor
het niet betalen van de facturen dan wel voor opschorting van
de betalingsverplichting. Onder niet-gebruiken wordt mede
verstaan het niet kunnen gebruiken van het Toestel indien de
elektriciteit-, water en/of gaslevering, om wat voor reden dan
ook, is onderbroken.
Voorwaarden Defect/reparatie
Artikel 13 Onderhoud en storingen
1. Het Bedrijf is verplicht:
1.1. Het Toestel zodanig te onderhouden dat dit veilig, doelmatig
en bedrijfszeker kan functioneren. Aan elektrische boilers
vindt geen (preventief) onderhoud plaats door het Bedrijf;
1.2. Storingen zoveel mogelijk op de dag van melding doch
uiterlijk binnen 24 uur na een storingsmelding, tenzij een
spoedeisend karakter naar het oordeel van het Bedrijf
ontbreekt, te verhelpen.
2. De Klant is verplicht:
2.1. het Toestel te behoeden tegen beschadiging, waaronder
bevriezing;
2.2. het Toestel te gebruiken overeenkomstig zijn aard en
bestemming en de door het Bedrijf en/of fabrikant gegeven
aanwijzingen voor het gebruik op te volgen;
2.3. Van het niet of niet behoorlijk functioneren van het Toestel
onmiddellijk kennis te geven aan het Bedrijf;
2.4. Geen wijzigingen aan het Toestel aan te (laten) brengen en
daaraan geen controle-, onderhoud- of herstelwerkzaamheden
te (laten) verrichten anders dan door het Bedrijf;
2.5. De door of vanwege het Bedrijf aangewezen functionarissen
in de gelegenheid te stellen het volgens de Overeenkomst
verstrekte Toestel te controleren, onderhouden, herstellen of
verwijderen;
2.6. Het voor huishoudelijk gebruik vervaardigde Toestel niet te
gebruiken voor bedrijfsmatig gebruik;
2.7. Tot afname van gas met de juiste gaskwaliteit (I2L) conform
de toestelspecificatie;
2.8. Tot het hebben van een deugdelijke/afdoende
opstalverzekering op basis van een allrisk dekking;
2.9.Om alle verplichtingen ingevolge de Overeenkomst stipt en
volledig na te komen, waaronder onder andere het betalen
van de huurtermijnen.
3. Van gratis reparatie en/of vervanging zijn uitgesloten:
3.1 Appendages en accessoires die op het Toestel zijn
aangesloten;
3.2. Afsluiters, overstortventiel, expansievat en overige apparatuur
die onderdeel uitmaken van de installatie;
3.3. Glasbreuk, krassen, schrammen en deuken;
3.4. Defecten aan, verlies en beschadiging van het Toestel als
gevolg van een gebeurtenis die gewoonlijk verzekerd is onder
(o.a.) een goede inboedelverzekering en opstalverzekering;
3.5 Defecten en Storingen als gevolg van het door de Klant niet
nakomen van de verplichtingen als genoemd in lid 2 van dit
artikel;
3.6 Alle materialen die tot het rookgasafvoersysteem behoren.