Het lijkt me voor iedereen duidelijk wat de reden is dat Apple kort geleden haar garantietermijn heeft verlengt van 1 jaar naar 2 jaar. Simpelweg omdat 1 jaar op een product van Apple te kort is volgens de Nederlandse wetgeving.
Meer dan 1 jaar geleden heb ik een iPhone gekocht bij een webwinkel genaamd Belsimpel. Waar ik wel tal van klachten over kan noemen, maar ik wil me nu hier op de klacht wat betreft de garantie richten.
Na 1 jaar en een paar maanden heb ik belsimpel op de hoogte gebracht om mijn telefoon te repareren of vervangen. Er was namelijk een defect aan de telefoon onder normaal gebruik.
Hun algemene voorwaarden melden het volgende:
De ondernemer staat er voor in dat de producten en/of diensten voldoen aan de overeenkomst, de in het aanbod vermelde specificaties, aan de redelijke eisen van deugdelijkheid en/of bruikbaarheid en de op de datum van de totstandkoming van de overeenkomst bestaande wettelijke bepalingen en/of overheidsvoorschriften.
Een door de ondernemer, fabrikant of importeur als garantie aangeboden regeling doet niets af aan de rechten en vorderingen die de consument ter zake van een tekortkoming in de nakoming van de verplichtingen van de ondernemer jegens de ondernemer kan doen gelden op grond van de wet en/of de overeenkomst op afstand.
Dit is uiteraard conform de wet. En conform de wet heb je ook na 1 jaar nog recht op reparatie van je telefoon. Zie deze link van consuwijzer.
Belsimpel blijft helaas vasthouden aan hun eigen garantie van 1 jaar. Erg jammer dat winkels hun eigen algemene voorwaarden en de wet niet kennen. Uiteraard is er een klacht ingediend en wordt er werk van gemaakt om het bedrijf alsnog de garantie conform de wet te laten handhaven.
Wat vinden jullie hier nou van? Webwinkels die zelf hun algemene voorwaarden niet eens kennen en ook de wet niet.