Beste ,
Dat facturen per email worden verstuurd, helemaal goed: efficiënt en maatschappelijk verantwoord. Dit leidt volgens mij wél tot de verplichting bij de afzender om er alles aan te doen dat dergelijke mail NIET als spam worden benoemd!
Nu steeds vaker spook facturen worden verstuurd uit naam van gerenommeerde organisaties (bv ANWB, Vitens, T-Mobile etc) én dezelfde gerenommeerde organisaties vaak massa mailings uitsturen wordt deze mail, inclusief de facturen, steeds vaker als spam benoemd door de diverse filters. Ik zal niet de enige zijn die zeer regelmatig zonder te kijken de paar honderd spam mails in één keer delete.
Doordat ook facturen in spam terechtkomen worden facturen niet of te laat betaald met de bekende gevolgen.
Ik heb contact gezocht met Vitens nadat ik van kennissen had gehoord dat het formulier voor aanleveren waterverbruiksmeter via mail was verstuurd én ik deze mail inderdaad in spam terug vond. Mijn vraag richting Vitens: “Indien Vitens er voor kiest nog uitsluitend via mail te communiceren met de gebruiker, mag ik toch verwachten dat Vitens er alles aan doet om er voor te zorgen dat ik deze mail daadwerkelijk als veilige mail ontvang. Jullie mail wordt echter herkend als spam, waarschijnlijk ook omdat er spook facturen van Vitens in omloop zijn. Wat gana jullie doen om te zorgen dat ik jullie mail in goede orde ontvang?” . Het antwoord van customer service: "U moet Vitens als veilige afzender markeren. Hou ook uw mailbox in de gaten, als u een factuur niet ontvangt kunt u contact met ons opnemen"
Een zelfde reactie van bv de ANWB.
Ik moet een afzender als veilig markeren? Ik moet in de gaten houden dat ik belangrijke info of eenfactuur NIET ontvang? De wereld op zijn kop!
Bovenstaande roept een aantal vragen op:
Welke inspanningsverplichting heeft een leverancier om er voor te zorgen dat de beoogde ontvanger daadwerkelijk een elektronische factuur ontvangt (dus niet in spam)?
Wat betekent het voor de rechtspositie van de ontvanger indien er discussie ontstaat over tijdig betalen van een als spam gekenmerkte factuur (dus niet ontvangen factuur)?
Ik ben benieuwd naar ervaringen