BNNVARA Logo
NPO
Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Autohuur

Bijdrage door gebruiker
07-07-2019
7 reacties
Goedendag, Ook ik heb problemen ondervonden bij het huren van een auto in Spanje, Mallorca, een jaar geleden. Deze was wel heel extreem: zeggen dat ik de voorbanden heb versleten van de huurauto terwijl ik deze maar een week had gehuurd en ik niet op een of ander onverhard hobbelend zandweggetje heb gereden. Nee, volgens het verhuurbedrijf had ik het bandenprofiel in een week tijd met maar liefst 1 cm versleten. Hoe verzin je het Coldcar, ook wel FUKCAR genoemd. 'Moet ik nu ook al een foto van mijn bandenprofiel maken voor ik vertrek?' Heb mijn creditcardhouder opdracht gegeven het afgeschreven bedrag € 199,96 te storneren en gestorneerd gekregen. Verder niets meer van gehoord. Al dit soort klachten over autohuur of wat dan ook, is nog maar het topje van de ijsberg want ik vermoed dat tienduizenden toeristen worden geconfronteerd met dit soort taferelen en met name in Spanje en Italië. Ik krijg sterk de indruk dat de verhuurbedrijven steeds creatiever worden om onterechte extra kosten in rekening te brengen en dan te bedenken dat duizenden zaken nooit aan het ligt komen, simpelweg omdat de doorsnee toerist die misschien 1x in het jaar een auto huurt, niet assertief genoeg is, vaak niet goed weten hoe het allemaal werkt, de taal niet spreken, de contracten vrijwel altijd in het Spaans en Italiaans worden opgesteld en wil men z`n vakantie niet laten bederven. ‘Hier tekenen aub’ en meestal in drie en/of vierfout voor dingen waarvan je geen weet hebt. COLDCAR Met name Coldcar valt onder: noem het maar 'AUTO-VERHUURCRIMINELEN'. En op het randje van legaal ook. Op de site bieden zij de laagste prijs maar ben je achteraf het duurste uit. Als je bij de verhuurdesk komt - vaak ook nog buiten de luchthaven, wordt je opgehaald met een shuttle bus - staat er vrijwel altijd een lange rij. In het hoogseizoen is één a twee uur wachten niet ongewoon. Door dat lange wachten wil je zo snel mogelijk weg bij Coldcar en teken je maar voor dingen die niet wilt. Krijg je vrijwel altijd een auto mee met gebreken en als je die vooraf niet goed hebt geïnspecteerd kun je er op rekenen dat ze jou voor de krassen en deukjes door eerdere bestuurders gemaakt laten betalen. Wie weet, wel voor de tiende keer in rekening gebracht. Op welke gebreken moet je letten: krassen en deukjes, remlichten- richtingaanwijzer- en/of stukke koplampen, afgebroken of ontbrekende antenne, autoradio die het niet doet, kapotte (rechter) of binnenspiegel, banden met versleten profiel, slecht afgestelde wielen die niet goed sporen, gaan trillen boven een bepaalde snelheid, piepende of knarsende remmen, (hevig) trillend stuurwiel als je b.v. boven de 60 km komt, schakelen gaat stroef of je krijgt hem niet (goed) in z`n achteruit, kapotte zittingen, niet goed schoongemaakte kots en etenswaren op de grond, sigarettenpeuken op de grond onder de bank terwijl het verboden is te roken in de auto`s en het ergste: alsnog betalen voor een volle tank - vaak het drievoudige - terwijl jij dat nog vlak voor het vliegveld had gedaan maar je achteraf te horen kreeg dat deze niet h e l e m a a l vol zat. Dat laatste heb ik bij een gerenommeerd bedrijf als HERTZ al eens meegemaakt. Dit zal je niet allemaal tegelijk gebeuren maar twee tot vier van die punten spelen altijd wel en al helemaal in het hoogseizoen. Mijn voorstel: Dit probleem moet binnen de EU worden aangepakt en prioriteit nr. 1 worden want het dreigt anders compleet uit de hand te lopen en volgens mij is dat al jaren het geval. Er moeten door de EU regels worden opgesteld - net als met beltarieven en vergoedingen voor vluchtvertragingen of het boeken van een online reis/kamer - dat autoverhuurbedrijven zich in vervolg moeten binden aan een opgelegd door de EU opgelegd protocol. Mijn voorstel is dat ieder verhuurbedrijf in vervolg een vergunning moet hebben en aan een aantal eisen moeten voldoen. Misbruik kan leiden tot hoge boetes en zelfs het ontnemen van de vergunning. Dit moet echt door de EU worden opgelegd anders blijft de burger de grote verliezer. Waarom wordt hier (nog) niets aangedaan? Online boeken bij een zogenaamde broker zoals Auto-Europe, Easy Terra, Economy Car Rentals, Sunny Cars e.d. dat zijn verhuurbedrijven die meerdere auto`s aanbieden van verschillende internationale verhuurbedrijven zoals Hertz, Coldcar, Sixt, Avis, Europacar, Alamo, Dollar e.d. zou in vervolg op een andere manier moeten gebeuren. Mijn voorstel is, net als bij een vliegticket dat je in één overzicht kunt zien wat je geboekt hebt zonder verborgen kosten. Als volgt: - Type auto - Wel of geen extra verzekering, vrije keuze. - Bij afkoop eigen risico – vooraf geboekt - mag er achteraf dus niet nog eens een extra verzekering in rekening worden gebracht zoals nu nog het geval is, die heb je al afgekocht. - Je zou ook kunnen denken aan een EUROPADEKKING binnen de EU voor huurauto`s die je verplicht moet afsluiten. Indien je om wat voor reden dan ook betrokken raakt door een ongeval, drank of door schuld, te hard rijden dan moet een rechter in het desbetreffende land maar oordelen wie er schuldig is. - Wel of niet terugbrengen met volle tank en bonnetje overleggen waar je getankt hebt. - Annuleringsverzekering afsluiten - niet verplicht maar dan loop je een hoop risico - mocht je die onverhoopt nodig hebben o.a. voor ziek worden, vlucht gemist e.d. Restitutie voor het hele bedrag als je je reis moet afbreken door omstandigheden. Zo zou het kunnen zijn, zo zou het moeten zijn. - Garantie geboekte betaling via creditcard en/of ook iDEAL dus vooraf zodat je op de luchthaven alleen nog maar de sleutels hoeft op te halen en je het contract thuis hebt uitgeprint in het Nederlands, paspoort/ID kaart en rijbewijs mee zodat de afhandeling op de luchthaven een stuk sneller gaat. Dus bij het ophaalpunt geen betaalhandelingen of gezeur over extra verzekeringen en geen lange wachtrijen meer. Als het ware dus inchecken voor je huurauto zoals ook voor je vlucht. Zeg maar: een soort instapkaart maar dan voor je huurauto. 'Voor alle duidelijkheid: lezen wij over vijf nog steeds in de Consumentengids en in programma`s als Radar en Kassa dat auto-verhuurbedrijven nog steeds klanten afpersen met wurgcontracten. Dat Brussel nog steeds niets heeft ondernomen en slechts toekijkt of gaat Brussel er nu werkelijk iets mee doen'. Ik ben geen politicus maar houdt me voornamelijk bezig met innoverende oplossingen voor bedrijven. Het lijkt me dat dit voorstel wel eens kans maakt bij de politiek. Met vriendelijke groet, Jacques Lezer
Delen:

Deze vraag is gesloten.
Het is niet meer mogelijk te antwoorden of te reageren. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vraag en antwoorden sluiten mogelijk niet langer aan op de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.