Goedemorgen,
In het najaar van 2010 heb ik via internet een wasmachine van het merk Whirlpool gekocht. Volgens de consumentenbond was dit destijds zelfs de beste koop (prijs/kwaliteit-verhouding) van 2010.
In het begin waren de recensies lovend, omdat dit mijn eerste wasmachine was heeft dit mij zeker over de streep doen trekken.
Echter na 2 jaar begon de machine mankementen te vertonen. Verschillende klachten (met name dansen door de badkamer en geluid) deden zich voor, maar ik kon nog prima wassen met de machine. Het afgelopen jaar zijn de klachten betreft het geluid alleen maar erger geworden. Zo erg dat er klachten van de buren komen, waardoor ik de wasmachine nauwelijks durf te gebruiken.
De laatste maanden had ik bovendien last van zwarte vegen in het wasgoed. Op het laatst zo erg dat ik de vlekken niet meer uit mijn kleren kan krijgen! Tussendoor vanallerlei tips van internet opgevolgd om deze zwarte strepen te voorkomen.
Erg frappant is het dat de recensies van dezelfde wasmachine nu enorm slecht zijn. Sterker nog, er lijken gigantisch veel mensen te zijn welke dezelfde klachten ondervinden!
Inmiddels is de wasmachine min of meer vastgelopen, niet meer te gebruiken. Ik kan er voor kiezen hem te laten repareren, maar als ik reacties op internet lees haalt dat niets uit. Zwarte vlekken blijven in de meeste gevallen, bovendien komen klachten wat betreft het geluid steeds weer (sneller) terug.
Als ik Whirlpool opbel geven ze niet thuis. Het valt niet meer binnen de garantietermijn, dus moet ik één en ander zien te regelen met de verkoper. Ze willen wel een monteur langssturen, maar op mijn kosten. Voorrijkosten, monteurkosten en eventueel vervangen van onderdelen wordt geschat op 200 euro.
Als ik contact opneem met de verkoper zegt hij dat ik bij Whirlpool moet zijn. Pas als kan worden aangetoond dat het product niet meer gerepareerd kan worden, dan geven zij aan 'afhankelijk van de situatie, rekening houdend met een afschrijving op basis van de economische levensduur' wellicht wat te kunnen doen.
Ik ben echter bang dat het een grote investering voor mij wordt en dat het niets uithaalt. De kosten voor de eerste reparatie krijg ik dan waarschijnlijk nooit terug. Omdat er ontzettend veel mensen met precies hetzelfde defect zijn, lijkt het mij dat Whirlpool en/of de verkoper verantwoordelijk voor het defect zijn. Zij dienen namelijk een degelijk product af te leveren. Ik heb echter geen flauw idee hoe ik dat ooit hard kan maken. Iemand die suggesties heeft wat ik in dezen kan doen?
Voor mij staat 1 ding vast: Nooit meer een Whirlpool!