BNNVARA Logo
NPO
Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

iCloud lock wordt door Apple niet verwijderd, ondanks de aanwezige aankoopbon. Wat zijn mijn rechten?

Bijdrage door gebruiker
28-06-2016
5 reacties
De Apple iPad is een erfstuk van een overleden persoon. Deze iPad bleek uiteraard gekoppeld aan het Apple ID van de overledene. Na een eerste gesprek met de support afdeling werd duidelijk dat er een overlijdensakte overgedragen moest worden. Na deze geregeld te hebben, bleek de vork anders in de steel te zitten. Er moest namelijk een gerechtelijk bevel komen om de Apple iPad te unlocken. Een procedure welke duurder is dan een nieuwe iPad.
Deaankoopbon van het apparaat zou een alternatief zijn om aan te tonen dat het apparaat legitiem gekocht isen zou ook een manier zijn om de iCloud lock te laten verwijderen. Na deze ingediend te hebben, ontvang een ik respons van Apple met daarin de mededeling dat mijn verzoek niet wordt gehonoreerd. De reden is dat één van de volgende zaken niet aanwezig zou zijn op de bon (welke precies is onduidelijk);

• Naam, adres en telefoonnummer of URL van de website van de reseller

• Oorspronkelijke aankoopdatum van het product

• Gedetailleerde productgegevens, waaronder prijs en serienummer van het product

• Totaal betaald bedrag
Echter, al deze zaken staan netjes vermeld op de bon. Na opnieuw een telefoongesprek te hebben gevoerd met de 'Senior Afdeling van Apple Care', kan mij niet duidelijk worden gemaakt waarom mijn verzoek is afgekeurd. De enige reden die mij wordt voorgehouden is dat de winkel die de iPad heeft verkocht niet dezelfde winkel is als de winkel die direct bij Apple heeft gekocht. Oftewel, dit zou dan niet de 'officiële' aankoopbon zijn, omdat er onderhands door de winkels is ver-/gekocht. Als particulier sta je machteloos en met een apparaat in handen welke niet meer bruikbaar is. Na een simpele zoekopdracht op Marktplaats werd al snel duidelijk dat ik niet de enige ben die te maken heeft met een iCloud lock.
Ik begrijp de reden voor een implementatie van deze dienst, maar de wijze waarop het beleid wordt gehandhaafd is niet pragmatisch en zelfs als oneerlijk te beschrijven.

Delen:

Deze vraag is gesloten.
Het is niet meer mogelijk te antwoorden of te reageren. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vraag en antwoorden sluiten mogelijk niet langer aan op de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.