BNNVARA Logo
NPO
Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Verplicht software update kopen ivm nieuwe Windows versie. Mag dit?

Bijdrage door gebruiker
01-06-2016
17 reacties
Hallo, in december 2013 heb ik vanwege mijn RSI een spraakherkennings software aangeschaft. Dit was toen al behoorlijk aan de prijs, namelijk 179 euro.
Ik hier een tijdje gebruik van gemaakt, tot mijn laptop (met Windows 7) stukging. Daarna heb ik een nieuwe laptop aangeschaft, maar die laptop was helaas geen lang leven beschoren. Doordat het met mijn arm wat beter ging, heb ik de spraakherkenning op die laptop nooit geïnstalleerd. In augustus 2015 heb ik weer een nieuwe laptop aangeschaft, ditmaal met windows 8.1. Nu begint mijn arm weer wat op te spelen, waardoor ik eerder deze week besloot de spraakherkennings software opnieuw te installeren.
Nu blijkt echter dat mijn duur betaaldeversie van deze software niet compatibel is met windows 8.1 of windows 10. Ik heb advies gevraagd bij de verkoper en deze raadde mij aan een upgrade aan te schaffen. Na wat onderzoek op de website blijkt dat deze upgrade minstens 119 euro kost, afhankelijk van de versie. Bij het uitbrengen van windows 8 is kennelijk automatisch een gratis upgrade gedaan, maar die wordt ondertussen niet meer aangeboden. Omdat ik op een nieuwe laptop werk, heb ik deze upgrade dus niet. Als ik deze software, waarvoor ik nog geen 2,5 jaar geleden 179 euro heb betaald dus weer wil gaan gebruiken, zal me dat nog eens 119 euro gaan kosten (of een andere laptop met windows 7).
Mijn vraag is, mag een bedrijf dit zomaar doen? Ze kunnen een consument toch niet verplichten tot het betalen van een meerprijs, simpelweg omdat de externe omstandigheden zijn veranderd? Bij voorbaat dank voor uw antwoord.




Delen:

Deze vraag is gesloten.
Het is niet meer mogelijk te antwoorden of te reageren. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vraag en antwoorden sluiten mogelijk niet langer aan op de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.