BNNVARA Logo
NPO
Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

KPN - Samsung - demo spellen sms 6262 mbiz-support.com

Bijdrage door gebruiker
27-09-2009
12 reacties

Mijn dochter heeft een Samsung star gekocht met KPN als provider.Niets vermoedend heeft ze een demo spelletje aangeklikt dat op haar mobiel stond: Brain Challenge. Deze vraagt na verloop van tijd, of

je het hele spel wilt hebben. Een paar secondes nadat ze het Java spelletje had opgestart kreeg ze van het nummer 6262 drie SMS-jes.

Hierin werd melding gemaakt van een 'laatste afrekenbericht'. Daarin staat een ontgrendelcode.

Tijdens het spelen van het spelletje verschijnt de volgende vraag in eens: "Wij vragen uw geduld terwijl wij uw eerste transactie

verwerken. Voor prepaid gebruikers: U ontvangt de deblokkeercode alleen als U genoeg saldo heeft.". Je kan nu kiezen tussen "Ja" en

"Nr". Mij is niet duidelijk wat er met "Nr". Vervolgens verschijnt een scherm: "Dubbele transacties komen automatisch weer voor uw

rekening. Wij zijn niet verantwoordelijk voor de extra kosten die hiermee gepaard gaan. Weet U zeker dat U wilt doorgaan?

1) Er worden geen kosten genoemd.2) De woorden "transactie", "gepaard gaan met" en "deblokkeercode" zijn bij veel kinderen waarschijnlijk niet bekend.3) Het woord transactie geeft niet aan dat het hier om een betaling of ontvangst gaat.4) Mogen kinderen onder de 10 jaar, wettelijk gezien wel dit soort bestellingen doen?

Ik heb dit gemeld aan het bedrijf mbiz-support.com. Hun antwoord: "Wij verwachten dat een GSM gebruiker wel kan lezen en begrijpt hoe

een telefoon werkt." Dan moet wel begrijpelijke en duidelijke taal gebruikt worden.

Vervolgens heb ik KPN gebeld met de vraag of dit soort SMS-jes uitgezet kunnen worden, zij antwoordde: SMS STOP naar 6262. Dat werkt dus

ook niet, want met het volgende spel Brick Breaker (ook 6262) was het weer prijs.

Vervolgens heb ik Samsung gebeld met de vraag of dit soort spelletjes verwijderd kunnen worden en dat was niet mogelijk.

Dit is gewoon diefstal!! Het is ongelofelijk dat een bedrijf als samsung en KPN zich hiervoor lenen. Hier zou de regering eens iets aan

moeten doen, want ik heb hierover al klachten gelezen vanaf 2006.

1) Wat kan hier (wettelijk) aan gedaan worden?2) Wat zijn je rechten als 10 jarige consument?3) Kan je de kosten verhalen?

Delen:

Deze vraag is gesloten.
Het is niet meer mogelijk te antwoorden of te reageren. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vraag en antwoorden sluiten mogelijk niet langer aan op de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.