
Beste Vara Kassa redactie,
Ik heb sinds 30 mei 2015 een Apple iPhone 6 Plus 64 GB icm abonnement gekocht bij de T-Mobile. Al na een maand of 2 merkte ik dat het toestel licht gebogen was, maar vond dit niet ernstig genoeg om terug te gaan naar de winkel. Ik heb altijd de telefoon netjes behandeld en droeg de telefoon ook in mijn broekzak als ik wegging (zoals elk ander persoon doet, neem ik aan).
Het toestel is 1x vanaf kniehoogte per ongeluk gevallen, en heeft hier dus door 2 kleine krasjes opgelopen naast de gebruikelijke gebruikerssporen. Ik heb tot 10 februari 2017 mijn iPhone kunnen gebruiken, maar na laatst genoemde datum was de telefoon compleet dood. Niks reageerde meer, opladen via verschillende manieren (lees via pc, laptop, meegeleverde adapter en kabel, third-party accessiores) hielpen ook niet.
Ik had dus diezelfde dag contact gelegd met de T-Mobile klantenservice en die zei dat het toestel ter reparatie aangeboden moest worden. Zo gezegd, zo gedaan.
Maar echter kreeg ik op 14 februari 2017 een mailtje van Dynafix (T-Mobile reparatiecentrum) dat het toestel onreparabel was verklaard, en dit viel buiten de garantie. Dynafix verklaarde dat het toestel danig verbogen was, dat terugbuigen meer schade aan de interne hardware zou veroorzaken en dat vervanging van de interne hardware te prijzig zou worden. Tevens had Apple hier ook richtlijnen voor, en was terugbuigen geen optie. Ik was het niet eens met de prijsopgave die ik voorgeschoteld kreeg, namelijk een vervangend toestel voor de prijs van 431,95 euro.
Ik heb dus weer contact opgenomen met T-Mobile, en gezegd dat ik het niet eens ben met de prijsopgave, en heb dus voor de optie gekozen om alleen de onderzoekskosten te betalen a 36,30 euro.
Ik heb het internet afgestruint naar meerdere, soortgelijke klachten, en zag dat er meerdere personen klaagden over het feit dat de iPhone 6 Plus was gebogen na verloop van tijd, bij normaal gebruik.
Ik kwam uiteindelijk, via het forum van T-Mobile, terecht op een consumentenjurist (http://consumentenjurist.nl/varia/nieuws/uw-iphone-is-gebogen:-dit-zijn-uw-rechten) en had dit artikel gelezen.
Na het artikel te hebben gelezen, heb ik weer contact opgezocht met de klantenservice van T-Mobile, en die verwezen mij naar Apple voor een second opinion. Ik had al contact gezocht met Apple en die vertelden mij dat hun maar 1 jaar garantie gaven, maar wel bereid waren om een onderzoek in te stellen tegen een betaling van rond de 90 euro.
Ik word dus steeds van het muurtje naar het kastje gestuurd, en wordt hier een beetje moedeloos van.
Apple heeft volgens de reparateur niet erkent dat de iPhone Plus-serie horen te buigen, maar dit is wel sinds de lancering van het model in het nieuws en op social media ter sprake gekomen.
Valt dit nou wel of niet onder garantie, en wie is er verantwoordelijk voor het afleveren van een goed functionerend product?
Met vriendelijke groeten,
Crispijn Wals