Deze recensie komt als reactie op het tevergeefs contact krijgen met de eigenaar van The Wash. Hiervoor heeft hij ruim een week de tijd gehad. Nadat ik heb getracht via Google-recensie een klacht en waarschuwing af te geven over The Wash, is deze nooit geplaatst. Achteraf blijkt dat The Wash zelf kan bepalen welke recensie wel en welke niet geplaatst wordt, wat vermoedelijk een vertekend beeld geeft van het aantal incidenten die zo afgehandeld worden.
Betreden op eigen risico! The Wash heeft een nogal klantonvriendelijke wijze van schadeafhandeling. Waar The Wash claimt met trots sinds 1989 ervaring te hebben met wassen van auto’s, hebben ze ook ervaring opgedaan met het ontkennen van schadegevallen die ontstaan tijdens het wasproces.
In mijn geval heeft het volgende plaatsgevonden:
Als eigenaar van een vrij nieuwe auto (2019), ben ik zuinig op mijn bolide. Het wasproces vergaat dan ook doorgaans met de hand, maar per toeval kreeg ik de mogelijkheid om dit te laten doen bij The Wash. Helaas was mijn eerste (én ook gelijk laatste) ervaring met deze wasstraat op zijn zachtst gezegd dramatisch. Even voor de duidelijkheid: de auto was vrij van schade voordat de wasstraat werd betreden.
Het inrijden verliep vlotjes en het wasprogramma werd gestart. Echter halverwege het wasproces klok er een harde bonk aan de bestuurderskant. Als bestuurder wil je gelijk kijken, maar als je in een wasproces zit kan je niet zomaar uitstappen voor inspectie. Dus heb ik het programma met een zwaarmoedig voorgevoel uitgezeten. Na de wasbeurt ben ik gelijk gaan kijken en mijn vermoedens werden bevestigd, een flinke deuk aan de onderzijde van de deur aan de bestuurderszijde.
Het eerste wat er in mij opkomt is het inlichten van een medewerker om te melden dat er een technisch mankement is aan de wasstraat, zodat er geen schade wordt opgelopen bij de volgende klant. Daarna volgde de inspectie samen met de medewerker en het invullen van een schadeformulier. Hierbij werd medegedeeld door de medewerker, dat de camerabeelden misschien nog konden ondersteunen in de schadeclaim, maar deze zouden pas na een uur beschikbaar zijn.
Hierop kon ik echter niet wachten, dus werd er afgesproken dat ik een proforma voor schadeherstel zou aanvragen bij mijn autogarage en terug zou komen voor verdere afhandeling.
De volgende dag kreeg ik bericht van de garage, het schadeherstel was geraamd op een krappe € 750,-. Voor mij een behoorlijk bedrag, wat nogal wat impact heeft. Met de veronderstelling dat dit een verzekeringsgeval zou worden, ben ik terug gegaan naar The Wash. Echter bleek dit te gemakkelijk gedacht. Bij binnenkomst sprak ik met de manager, die niet akkoord ging met de schadeclaim, het voorval had niet plaatsgevonden en de deuk zat al in de auto voordat de wasstraat werd ingereden. Ik was perplex, waar kwam dit vandaan, er waren immers camerabeelden. Alleen terugkijken was voldoende. Maar de camera waar de medewerker op doelde, blijkt een camera te zijn die helemaal niet gericht is op de wasstraat, maar op de uitrit van de stofzuigruimte. Bij uitrijden zie je op de camera alleen de zijkant van de auto, de bijrijderskant. Weg is mijn bewijsmateriaal en nu wordt het dus een welles-nietes-verhaal waardoor de schade daadwerkelijk is ontstaan. Als ik dit vooraf had geweten, was ik natuurlijk nooit akkoord gegaan met het terugkomen en had ik gelijk werk gemaakt van de schadeclaim.
Omdat ik door de situatie ontstemd raak en mijn onrecht niet wordt gehoord, veranderd de houding van de manager. Deze wordt agressiever en het begint te escaleren. Dan komt er een tweede manager in beeld. Deze nam het gesprek over en gaf aan dat ik er maar een juridische procedure van moest maken met een onafhankelijk onderzoek. Je zou verwachten dat het lidmaatschap aan de BOVAG nog wat zou betekenen, maar dit is een wassen neus. Conclusie: Ontstaat er schade aan je auto tijdens het wasproces, dan kost het de eiser sowieso € 491,- om een BOVAG schade-expert te laten komen om te constateren of ontstane schade daadwerkelijk komt door een technisch mankement van de apparatuur. Een aanzienlijk bedrag als je het mij vraagt. Kosten die, mijns inziens, te hoog zijn om ook op mij te nemen indien ik niet genoeg bewijslast heb.
Enige wat mij rest is andere consumenten waarschuwen en in deze recensie mijn onrecht te delen. Doe er je voordeel mee.