Ik heb in december een private lease contract ondertekend waarbij toen de verwachte leverperiode werd gezet op april/mei. Dat werd al snel eind mei en hier kon ik toendertijd wel mee leven. Maar nu wegens Corona gaat het natuurlijk een stuk langer duren dan eind mei. Nu las ik in de BOVAG voorwaarden, die bijgesloten zaten bij het contract het volgende (alvast excuus voor het kleine lettertype);
Artikel 6 – Levering en verzuim
Bij een vaste leveringsdatum is de verkoper in verzuim zodra die datum is verstreken.
Bij een vermoedelijke leveringstermijn moet de consument de verkoper eerst in gebreke
stellen. Dit betekent dat de verkoper nog een termijn van drie weken krijgt om af te leveren. Als de verkoper de auto, onderdeel of accessoire na het verstrijken van deze termijn nog niet heeft afgeleverd, dan is de verkoper in verzuim.
In deze gevallen is geen ingebrekestelling door de consument nodig:
- als verkoper heeft laten weten niet te gaan leveren;
- als aflevering voor de afgesproken leveringsdatum essentieel is, gelet op de omstandigheden
bij het sluiten van de overeenkomst, bijvoorbeeld omdat de consument dit heeft laten weten of omdat de auto, onderdeel of accessoire nodig is voor een speciale gelegenheid.
Artikel 7 – Gevolgen van verzuim
Als de verkoper in verzuim is op grond van artikel 6 dan mag de consument de overeenkomst ontbinden.
Verder kan de consument vergoeding vragen van zijn schade, tenzij de verkoper een beroep kan doen op overmacht.Betekend dit dat ik 3 weken na mei het contract zou kunnen ontbinden? Of is dit alleen bij het daadwerkelijke kopen ipv private lease. Corona is natuurlijk overmacht maar als ik dit had geweten had ik het hoogstwaarschijnlijk nooit gedaan.