Een paar maanden geledenis een van onze auto's naar de garage(lid bovag)geweest omdat de voorwiellager vervangen moest worden!
Op de dag van de reparatie werden wij gebeld met de mededeling dat er licht olieverlies was. Er werd door de garage gezegd dat de plug in de carterpan de boosdoener was. Er zou een nieuwe, grotere en dikkere, plug in worden geplaatst. Dit betekent dat er dus ook een grotere schroefdraad zou moeten worden getapt. Omdat het een garage is met een bekende reputatie, hebben wij in goed vertrouwen ingestemd met deze raparatie. Onlangs zijn wij tot de ontdekking gekomen dat de auto behoorlijk olieverlies had. Bij een andere bovaggarage waar wij ook auto's in onderhoud hebben, is de auto even belangeloos op de brug gezet. Daarbleek dat de "nieuwe plug" helemaal niet goed vast zat??? De betreffende monteur denkt dat er bij het tappen van de nieuwe schroefdraad teveel metaal is weggehaald zodat de plug niet goed kan worden vastgedraaid! Er onstaat dus speling met olieverlies als gevolg! Verder is het zo dat wanneer een plug in een carterpan goed vast is gezet, dus goed past,deze nooit los kan geraken, ook al zou je met de carter een verkeersdrempel o.i.d. raken, zo zei hij. Vast is vast!! Hij adviseerde onsterug te gaan naar de garage die de plug had geplaatst!
Wij zijn toen met de auto naar de garage gegaan die de plug had geplaatst en deden ons verhaal. Wij vonden het erg vreemd dat de plug los zat. Deze komt met precies de tegengestelde conclusie dat de plug wel degelijk zou kunnen los zijn geraakt door een verkeersdrempel. Omdat deze garage merkte dat we een beetje pissig waren hebben ze "kosteloos" een voorlopge oplossing geboden door om de plug wat "witte tape" te doen om zo het olieverlies tegen te gaan.
Wij zitten nu dus met de vraag welke van de twee garages er gelijk heeft??
Zijn er technische knobbels die ons hierop advies kunnen geven???