Kun je een autohandelaar aansprakelijk stellen op ondeugdelijke service en onbetrouwbare APK?
Vooral als dit met levensgevaarlijke situaties gepaard gaat?
In maart 2014 kochten wij een fiat Punto bij Autonique te Uden. Zogenaamd een deugdelijke auto die 'uiteraard goed was nagekeken' maar waar we inmiddels achter zijn van niet. Nadat de knalpijp er onderuit gevallen was (?) bleken de remmen in verregaande staat van ontbinding. Een staat die bij de APK al opgemerkt had moeten zijn. Gelukkig voor de zaak (?) bleek de aansluiting van de sensor ook los te zitten waardoor dit probleem ook niet opgemerkt had kunnen worden.
Bij het confronteren van de zaak met de problemen waarop we min of meer toevallig waren gestuit waren de volgende letterlijke uitspraken te horen.
- ".. en nu zijn we zeker wel goed genoeg om te betalen". (n.a.v. het gegeven dat we de auto na de knalpijp die er onderuit viel naar een dichtstbijzijnde garage hadden gebracht)
- "... nou je trapt niet zomaar door je rem heen ... en het is nog geen ijzer op ijzer" (bij het horen en letterlijk zien van de loszittende en verroeste remschijf)
- "...wij weten ook niet wat we aangeleverd krijgen" (bij de constatering dat dit toch wel opgemerkt had moeten worden bij de inkoop of APK. Een uitspraak die in schril contrast staat bij de aankoop waar uiteraard alles goed was nagekeken.
Afijn, vele gebroken onderdelen (airco na 2 mnd, cd, direct knalpijp, remmen. etc) en vele gebroken beloften verder zijn wij de zaak helemaal beu. Het ergste is nog de APK en de service na afloop.
Maar waar kunnen we zo'n zaak op aanspreken? Iemand enig advies