Juli 2005 is na een ongeval de motor vervangen van mijn Boxer 290 CS, bouwjaar 2002.Omdat de vervanging heeft plaatsgevonden tgv een verkeersongeval is eea geregeld en betaald door mijn verzekering.De verzekering heeft bepaald, dat er geen originele nieuwe Peugeotmotor geleverd zou te worden, maar een gereviseerde zg nul-urenmotor.Die zou onder volledige garantie worden geleverd en mij is verzekerd, dat het geen verschil zou uitmaken met een nieuwe motor.De motor is geleverd en gemonteerd door de Peugeot garage, waar mijn auto ook altijd in onderhoud is.
In juni 2006 (dus net vóór het aflopen van de garantietermijn) trad er een ernstige olielekkage op in de motor.Is onder garantie door mijn dealer is gerepareerd.So far, so good.
In november 2008 begint de auto koelvloeistof te verliezen tgv van een kapotte pakking in de cilinders.Op dat moment heeft de motor ca 60.000 km gelopen.Ik heb toen al een aantal adviezen ingewonnen, o.a. bij Bovag en ANWB en via internetfora en kreeg van alle kanten te horen, dat een derg. reparatie bij deze km stand niet normaal is, als de auto normaal wordt bereden. Auto is in gebruik als camper en ik rijd er ca 20.000 km per jaar mee.Had toen al twijfels over de kwaliteit van de aan mij geleverde motor en heb mijn twijfels ook bij de garage geuit.Uiteindelijk was het resultaat een coulance van €500 op een rekening van €2200.Omdat ik niet zoveel zin had in verdere acties ben ik uiteindelijk akkoord gegaan.
Februari 2009, 3 maanden en ca 2500 km verder treedt hetzelfde als in november weer op.Auto verliest weer koelvloeistof en na demontage van de motor blijkt, dat nu het hele –gietijzeren- motorblok over de volle breedte is gebarsten! Men is unaniem van mening, dat dit eigenlijk niet mogelijk moet zijn.Motor is niet oververhit geweest, koelvloeistof en olie is voldoende aanwezig.Kortom, iedereen stomverbaasd inclusief een aantal deskundigen die ik inmiddels heb geraadpleegd.Reparatie is niet mogelijk en het advies van de garage is, dat de motor eigenlijk vervangen dient te worden. De kwestie is nu, dat het garagebedrijf zich op het standpunt stelt, dat zij hiervoor niet verantwoordelijk is. De officiële garantietermijn is al lang verstreken en zij voelen zich niet verantwoordelijk voor de geleverde motor.
Mijn standpunt is dat mij uiteindelijk een motor is geleverd met een verborgen gebrek omdat er drie zeer ernstige storingen in hetzelfde motorgebied hebben plaatsgevonden. Gezien ook de eerdere uitspraken, dat deze motor als nieuw zou worden gegarandeerd, mag ik niet verwachten dat een dieselmotor met een normale levensduur van 200.000 a 300.000 km al bij 60.000 km als total loss moet worden beschouwd.Ik vind dat deze auto, mede gezien de al in november betaalde kosten, door de leverancier dient te worden gerepareerd.Bovendien heeft de reparatie van november niet tot resultaat gehad, dat de oorspronkelijke klacht is verholpen.Helaas heb ik geen rechtsbijstandverzekering, dus sta ik behoorlijk met mijn rug tegen de muur. Ik vrees, dat dit een langdurige kwestie gaat worden. De garage leunt achterover en doet niks zonder mijn opdracht. En ik zit zonder camper met een geplande vakantie over 6 weken! Hoe pak ik dit aan?