BNNVARA Logo
NPO
Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Kapotte wasmachine-klok

Bijdrage door gebruiker
03-11-2011
57 keer bekeken
7 reacties
Ik ben vandaag 69 euro afhandig gemaakt door ASD Witgoed en nu vraag ik me af, 1) of dit zomaar kan, 2) of ze naar aanleiding van hun zeer korte controle überhaupt wel iets bij mij thuis hebben gedaan voor die 69 euro.

Voordat iemand van ASD Witgoed kwam, heb ik zowel telefonisch als via een contactformulier doorgegeven wat ik dacht dat het probleem was; "de wasmachine kan alle handelingen apart nog wel uitvoeren, maar het programma van mijn wasmachine loopt niet meer door, dus volgens mij is de klok kapot". Dat was de instructie waarmee ze kwamen, plus welk merk en type wasmachine het was. Het zou geen probleem zijn. Een vriendelijke receptioniste vertelde mij dat ze hun uiterste best zouden doen om zo snel mogelijk iemand te laten komen. Het zou 69 euro kosten, geen voorrijkosten, maar gewoon loonkosten van de reparateur voor een half uur. Als er een onderdeel besteld zou moeten worden, dan zou ik dat er alleen bij hoeven betalen. Klonk erg redelijk.

Vervolgens komt er inderdaad niet veel later iemand aan de deur. Na een extreem snelle controle van ik denk nog geen 3 minuten, waarbij hij enkel met een elektriciteitsmetertje achter mijn wasmachine duikt, zegt hij; "de klok is kapot". Hij vertelt me dat daar een nieuwe voor moet komen, dat hij deze niet bij zich heeft, maar dat hij één zal moeten bestellen om bij een volgende afspraak erin te monteren. Vervolgens kijkt hij naar het type wasmachine en het serienummer, waarna hij opkijkt en zegt; "dat kost 232 euro, inclusief montage 325 euro." Compleet beduusd bedank ik de man vriendelijk voor dit extreem bizarre voorstel, want welke mafkees betaalt nu zo'n bedrag voor de reparatie van een wasmachine, en geef ik hem dan maar de afgesproken 69 euro.

Ik heb daarna nog wel met trillende onderlip naar ASD Witgoed gebeld. Die vroegen waarom ik dan niet akkoord was gegaan met de reparatie. Ik vertelde dat ik helemaal dat geld niet heb en dat het ook een wat extreem bedrag is voor de reparatie van een wasmachine. De receptioniste reageerde begrijpend en sympathiek. Toen ik vroeg of ze me niet van tevoren even had kunnen melden hoeveel een nieuwe klok kost en dat dat absoluut niet de moeite waard is om iemand voor te laten komen, zei ze simpelweg; "ja, maar wij weten ook niet of de klant het goed heeft, als iemand zegt dat iets het probleem is, dan kan het ook nog steeds iets heel anders zijn". Nou zeg ik je, mijn beschrijving van het probleem was toch helder? Iedereen had toch kunnen verzinnen dat het aan de klok lag?

Op de vraag hoe het in hemelsnaam kan dat een klok zo duur is, zei de receptioniste; "voor een essentieel onderdeel kunnen ze een hogere prijs berekenen, dus doet de fabrikant dat." Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk een prijs te berekenen voor een onderdeel, waar je ongeveer een nieuw exemplaar voor kan kopen. Nu heb ik even op internet zitten kijken naar alle soorten en maten klokken van Whirlpool en werkelijk geen enkele klok die ik kan vinden is zo duur als 232 euro. Larie dus.

Uiteraard had ik onderzoek op internet moeten doen, dan had ik deze organisatie niet gebeld, maar nu is mijn vraag: Is hier dan helemaal niets tegen te doen??
Delen:

Deze vraag is gesloten.
Het is niet meer mogelijk te antwoorden of te reageren. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vraag en antwoorden sluiten mogelijk niet langer aan op de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.