Beste mensen,
Wij hebben op 31 januari 2012 voor € 3000,00 een tweedehandsauto Renault Laguna gekocht (bouwjaar 2003, KM stand 242.450) van een garage. We hebben bij dezelfde garage bij aankoop meteen een onderhoudsbeurt laten uitvoeren van € 251,00. Uit de reeds aanwezige onderhoudshistorie en uit een sticker in de motorkap, bleek dat de distributieriem in maart 2011 vervangen was bij een km-stand van 218.000. Vervanging was volgens de garage destijds dan ook nog niet nodig.
Groot was mijn verbazing toen vandaag (km-stand 276.000 km) de distributieriem toch knapte. De auto is naar een garage gebracht (andere dan waar de auto is gekocht) en die heeft geconstateerd dat de auto het niet meer waard is om gerepareerd te worden wegens kromme kleppen. Volgens het onderhoudsboekje moest de riem om de vijf jaar of na 120.000 km vervangen worden. De garage beaamde dat het vreemd was dat de distributieriem gebroken was en adviseerde mij contact op te nemen met de verkopende partij.
Deze heb ik gebeld, met de vraag wat zij voor ons konden betekenen. De auto is zonder garantie verkocht. We hebben ook voor 750 euro kosten aan de auto gehad, maar over die kosten zul je mij dan ook niet horen. Dat nu de distributieriem geknapt is, vind ik echter een ander verhaal. Omdat ik een jaar lang in de auto heb kunnen rijden, begrijp ik ook wel dat het niet redelijk is om het volledig aankoop bedrag terug te eisen. Ik heb de verkopende partij voorgesteld om de ontstane problemen kosteloos te verhelpen of ons met € 1500,- financieel tegemoet te komen (fifty-fifty).
Helaas heeft de verkopende partij aangegeven niets voor ons te willen doen. Kan ik nog wat doen, of is het nu een kwestie van jammer maar helaas?