Enige tijd geleden heb ik via de website van KLM een retour Amsterdam Milaan gekocht. Naar aanleiding daarvan wilde ik het volgende delen.
Initieel was de prijs voor deze reis 139 euro pp. Maar ik reisde niet alleen, dus het ticket werd niet gelijk geboekt. Na wat overleg met mijn reisgenoot bekijken we opnieuw de opties. Nog steeds is de prijs 139 euro. Mijn reisgenoot wilde nog even met zijn vriendin overleggen dus nog steeds werd er niet geboekt. Ondertussen heb ik zelf verder gekeken en nog steeds was de prijs 139 euro, echter nu met de opmerking dat er nog 4 stoelen beschikbaar zouden zijn voor die prijs. Uiteindelijk zijn mijn reisgenoot en ik het erover eens dat we de vlucht willen boeken. Echter ineens is de prijs van het ticket 179 Euro pp, en dat in nog geen uur tijd sinds ik de vorige keer had gekeken en er zogenaamd nog 4 stoelen beschikbaar waren voor de prijs van 139 euro. Daar het ticket ruim twee maanden van te voren geboekt werd, kon ik me niet voorstellen dat er ineens 4 stoelen verdwenen waren. Argwanend en met in het achterhoofd het gevoel dat KLM cookies gebruikt om te zien waar en hoevaak je naar een vlucht zoekt en op basis daarvan de prijs aanpast, probeerde ik dezelfde vlucht nog eens te boeken, maar dan op een andere computer waarop ik nog niet eerder naar deze vlucht gezocht had. Ik was eigenlijk niet eens verbaasd dat ik toen gewoon de gewenste vlucht kon boeken voor initiële 139 euro pp!
Ik concludeer hieruit dat de KLM z'n eigen markt creëert en mensen probeert aan te zetten tot koop door een fictieve stoelbeschikbaarheid te geven die afneemt en de prijs te verhogen als de fictieve stoelen zogenaamd 'op' zijn, al naargelang men vaker naar die vlucht zoekt. Ik heb geen idee of dit toegestaan is en of andere airlines deze methode ook gebruiken, maar het klinkt mij haast als oplichting in de oren.
Mijn advies is dan ook om bij het initiële zoeken naar vluchtmogelijkheden niet de website van de airline te gebruiken, maar zoek websites zoals bijvoorbeeld www.kayak.nl en pas als een keus gemaakt is, de website van de airline te bezoeken om de vlucht te boeken.