Hallo,
Op zaterdag 14 April J.L (betaald 11-4-2012) heb ik een Mazda RX-8 met 80d km opgehaald bij een (nog) niet nader te noemen bedrijf, een gewone autohandelaar. Geen garantie bij genomen omdat het er eigenlijk prima uitzag en klonk. Totaal 9800 euro. Heb voor dat de koop gesloten was nog aangegeven dat ik de auto na zou laten kijken bij een officieële mazda dealer bij mij in de buurt (deze handelaar zit op 125km van huis) dit was geen probleem, en indien er "iets" gevonden zou worden mocht ik terugkomen. Ik heb 't geweten.. Toen ik ging kijken liep de auto prima en kon ik geen vreemde geluiden e.d. ontdekken. Echter op zondag begonnen de problemen al, vermogensverlies, schurend geluid wanneer versnelling in neutraal stond en koppeling "vrij", raar remgedrag en zeer hoog verbruik (1 op 3.5 ipv normaal 1 op 8-8.5)
Heb er nog 2 dagen mee rondgereden om t aan te zien maar toen maar de handelaar op de hoogte gebracht dat er dingen niet goed waren. De reactie was toen meteen al "Ja maar toen wij er mee reden was er niks aan de hand". Heb de auto op donderdag avond (19-4-2012) bij de mazda dealer neergezet omdat ik er niet verder mee durfde te rijden. Vrijdag is de auto nagekeken (had de afspraak al gemaakt meteen nadat ik de auto had gekocht) en kwamen de volgende punten naar boven:
(Let op, er is in december nog een APK op de auto gedaan!)
Remmen voor en achter gangbaar maken. €195,00 (Zijn sterk verroest en de remklauwen zitten vast)
Versnellingsbak vervangen door gebruikt exemplaar €1550,00 (Lagers van versnellingsbak zelf zijn totaal versleten)
Olie lekkage verhelpen van olie opvoerpomp €125,00
(lijkt me duidelijk)
4x Bougie & kabels, schroefdraad herstel €595,00
(bougies zijn te strak aangedraaid bij montage na controle op 74d km (niet met momentsleutel) en daardoor is het schroefdraad kapot gegaan),
en zelfs dan zijn deze bougies "op").
Dit verklaart ook het vermogensverlies en hoog verbruik, 1 bougie rammelt gewoon los in het blok en geeft de gevreesde "tik" in de motor. Motor bouwt nu op 1 vd 2 rotors geen compressie op en daardoor veel te weinig vermogen, gevolg wordt meer brandstof toegevoegd om te compenseren, helpt te weinig en er wordt nog meer brandstof toegevoegd, wat vervolgens allemaal langs de bougie naar buiten wordt geblazen.
Eventueel een nieuwe koppelingsset €655,00
(Als de bak er toch af ligt kan meteen worden nagekeken of de koppelingsplaten versleten zijn,
zo ja kunnen deze zonder extra arbeid vervangen worden, alleen materiaalkosten).
Ik heb de offerte van de mazda dealer vrijdag middag ontvangen, en deze diezelfde avond om half 9 doorgestuurd naar de handelaar. Toen ik contact zocht om een afspraak te maken om te komen kijken werd deze ook rond deze tijd (alleen dan 2 weken eerder) beantwoord, echter nu kreeg ik (en heb ik tot vandaag) nog geen reactie per mail gehad. Daarom heb ik om kwart voor 5 vanmiddag gebeld en het verhaal nogmaals uitgelegd, wordt beweerd dat er geen mail is ontvangen. Ook vonden ze de kosten van de reparatie "veel te hoog" en moest ik de offerte + mijn mob. nr. nogmaals doorsturen en dan zouden hun wel een "garage" in de buurt zoeken waar het goedkoper kan, en zal er morgen contact met mij worden opgenomen.
Ik heb echter totaal geen vertrouwen meer in deze "handelaar" en wil ik de reparatie gewoon door de officieel -