Hallo,
Vorige maand is mijn NS jaarkaart afgelopen. Omdat deze door mijzelf is aangevraagd (werkgever betaald) is het geen bedrijfskaart en wordt het abonnement automatisch verlengd.
Vorig jaar ben ik verhuisd en heb netjes via de website van de NS mijn adreswijziging doorgegeven. Er is in die tijd ook correspondentie geweest.
Nu word ik zojuist gebeld door een incasso bureau die aangeven dat er een rekening openstaat voor de NS jaarkaart plus hoge incasso kosten. Echter heb ik nooit post ontvangen van de NS. Geen acceptgiro, geen jaarkaart zelf helemaal niks. Ik schrok nogal van het telefoontje.
Ik heb contact gehad met de NS en zij gaven aan dat de NS jaarkaart nog op mijn oude adres stond en dat dit niet te wijzigen is door een adreswijziging via de website. Andere post van de NS wel, maar alles rondom de jaarkaart niet. Ik had dit moeten doen via een formulier. En dat zou dan weer aangegeven staan in de algemene voorwaarden. Ik heb de algemene voorwaarden nog eens gelezen en ik lees hier niet uit dat de enige/geldige manier om een adreswijziging door te geven is dat te doen via het daarvoor bestemde formulier. De tekst staat hieronder.
Artikel 4 Wijzigingen in het lopende jaarabonnement
4.1 U kunt uw jaarabonnement aanpassen voor wat betreft uw adres of rekeningnummer en als een vervoerder een traject verandert waardoor u uw traject kunt verkorten of moet verlengen of als uw aankomst- of vertrekstation definitief sluit.
Als u wilt wijzigingen in andere gevallen dan hierboven genoemd dient het jaarabonnement te worden beëindigd en een nieuw jaar abonnement te worden aangevraagd. Het beëindigen gaat dan zoals staat in artikel 3.2. Het beëindigen en aanvragen kan dan met het formulier wijzigen of beëindigen jaarabonnementen.
Als uw nieuwe jaarabonnement duurder is dan uw oude jaarabonnement kunt u uw oude jaarabonnement ook gedurende de eerste drie maanden van het abonnementsjaar beëindigen.
Ik had niet kunnen weten dat ik mijn adreswijziging voor de jaarkaart op een andere manier had moeten doen dan de adreswijziging via de website.
Wie weet of ik in mijn recht staat? Klopt het dat in het bovengenoemde artikel staat dat ik met een speciaal formulier mijn adreswijzging had moeten doorgeven? En moet ik terwijl alle post blijkbaar naar mijn oude adres is gegaan, alle extra kosten betalen?
De mevrouw van het incasso bureau gaf mij als tip aangifte te doen bij de politie van vermissing van mijn kaart en het proces verbaal op te sturen naar de NS.
Wie kan mij vertellen wat ik het beste kan doen? Heel erg bedankt!