Dag allemaal, ik heb mijn vraagtekens bij de manier waarop Zalando handelt bij een retournering en het gebruik van cadeaubonnen. Wellicht kan iemand mij helpen of ik in mijn recht sta en stappen kan ondernemen (of niet). Ik zal de situatie toelichten:
Vorige week heb ik bestelling geplaatst bij Zalandovan 2 paar schoenen. Dit omdat ik nog cadeaubonnen had van in totaal €166 en specifiek op zoek was naareen paar dat (o.a.) Zalando toevallig verkoopt. Het ene paar kostte €164 en het andere paar kostte €217. Deze bestelling rekende ik dus af door gebruik te maken van mijn cadeaubonnen a € 166, het resterende bedragrekende ik afmiddels mijn creditcard. Het paar van €217 was niet zoals verwacht en zat niet lekker. Dit artikel stuurde ik dus netjes en snel retour. Zalando heeft deze retour als volgt verwerkt: €50 teruggestort op de creditcard en €166 teruggestort als cadeaubontegoed. Dit betekent dus dat ik mijn cadeaubontegoed nog steeds niet heb kunnen inwisselen en hiervoor andere items moet bestellen én het paar van € 164 alsnog zelf moet betalen (via creditcard). Hiervoor heb ik contact met Zalando opgenomen, omdat ik dacht dat er iets fout was gegaan. Zij geven aan dat dit gebruikelijk is omdat de cadeaubon(nen) specifiek gekoppeld zou zijn aan artikelen en bij retournering ervan het cadeaubontegoed dus wordt teruggestort. Heel opmerkelijk vind ik dat je als klant hier helemaal geen invloed op hebt en niet kunt kiezen bij welke artikelen je de cadeaubon wilt inzetten. Dit doet Zalando dus zelf en in dit geval in het voordeel vanhet bedrijf. Ze geven aan dat ze achteraf niks meer kunnen betekenen, iets waar ik mijn vraagtekens bij zet nog las van het feit of dit wel correct is wat ze doen.
Ik ben heel benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft of o.b.v. juridische kennis mij kan adviseren of ik hier stappen in kan ondernemen of dat ik helaas pech heb (en ook nooit meer bij Zalando zal bestellen na 9 jaar tevreden klant te zijn geweest). Alvast bedankt. Groeten, Jill