BNNVARA Logo
NPO
Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Gevonden goederen terug zien te krijgen lukt maar niet

  •  
25-04-2024
Ik ben een weekje op vakantie geweest in Spanje en heb daar een auto gehuurd bij Europcar. Je vliegt op Madrid (Barajas) en dan moet je een flink eind naar T1 lopen waar je Europcar ergens zult vinden.

De gehuurde auto bracht ik op 22 april 2024 terug, maar helaas heb ik mijn koker met zonnebril op sterkte in de auto laten liggen en ik kwam daar pas achter toen het te laat was om terug te gaan want we gingen al boarden. Mail gestuurd naar Europcar en ik kreeg al vrij snel antwoord dat ze de koker met bril hadden aangetroffen in de auto en dat ik deze daar op kon komen halen. Maar dat lukte niet meer dus verzocht aan Europcar om de bril naar mijn huisadres op te sturen uiteraard zou ik de kosten daarvan vergoeden. Maar dat was hun beleid niet. Zij stturden geen verloren voorwerpen op. Dan moet je zelf maar een koerier inschakelen die je het daar op laat halen.

Koerierdienst ParcelParcel gebeld en de zaak voorgelegd en gekeken welke koerier dat tegen acceptabele kosten zou kunnen doen. Maar zo eenvoudig is dat niet, want de koerier wil dat de koker met bril dan netjes in een geschikte doos is ingepakt (moet val van 1 meter hoogte kunnen doorstaan) en als je het verzekerd wil laten opsturen moet het inpakproces vastgelegd zijn op film of foto. En tenslotte zal ik europcar daarna digitaal een label moeten sturen nadat ik de kosten heb betaald en dat label moeten zij dan uitprinten en op het doosje plakken. Maar dit gaat Europcar allemaal dus niet doen. Kortom, hoe ga ik in hemelsnaam nu mijn zonnebril terugkrijgen?

ParcelParcel (Pim) vertelde mij dat dit regelmatig voorkomt, zoals bij politiebureaus, hotels en autoverhuurbedrijven. Het is blijkbaar een structureel probleem voor mensen die wat kwijt zijn geraakt om hun gevonden spulletjes weer terug te krijgen. En dat leidt er dan vaak weer toe dat mensen hun verzekering maar gaan aanspreken en met een leugentje voor bestwil proberen alsnog een vergoeding te krijgen voor het verlies van een artikel.

Daarom leek het mij een goed idee om dit soort situaties eens aan KASSA voor te leggen, want ik vermoed dat vele mensen hier wel eens te maken hebben gehad en als je, zoals ik, een zonnebril op sterkte (waarde 810 euro) kwijt bent, dan is dat erg zuur. En wetende dat deze wel gevonden is, maar terugkrijgen is blijkbaar bijzonder lastig.

Ik hoop een reactie hierop te krijgen.
A. van den Hazel
Delen:

Reageer

Laat een antwoord achter. Je kunt ook reageren op anderen. Lees onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.