Het komt helaas wel eens voor dat de automatische incasso niet kan plaatsvinden van de autoverzekering omdat de incasso op een voor mij ongunstige dag komt, waarna ik deze handmatig betaal via een mail met iDeal linkje dat ze mij toesturen.
Het aanpassen van de incassodatum kan bij deze verzekeraar, Voogd & Voogd afgesloten via Pricewise, niet en ook hebben ze geen website met inlogomgeving zodat je daar via iDeal kunt betalen. Het enige wat je dus kunt doen is een mail afwachten. Andere keren werd er inderdaad zo tussen de 15e en 20e een mail verstuurd met betaallinkje en zaten er nog geen extra kosten bij. Soms kwam dit mailtje ook iets later.
Wat betreft laatste maand heb het elke dag goed in de gaten gehouden maar tot gisteren had ik geen enkel bericht in mijn mailbox. Dit keer echter kwam er direct een 'tweede' mail, die in feite dus pas de eerste mail is die mijn mailbox heeft bereikt, dat er is overgegaan tot schorsing van de dekking met ingang van gisteren en dat er €5 incassokosten in rekening wordt gebracht.
Ik heb hierop gebeld en aangegeven dat ik absoluut zeker ben dat ik geen eerste mail heb ontvangen. Toen werd het gesprek direct bijzonder onvriendelijk vanuit de medewerker haar kant. Ik werd zowat voor leugenaar uitgemaakt en zij was ervan overtuigd dat ik wel degelijk een mail had ontvangen. Dat kon zij in haar systeem zien. Ik blijf echter van mening dat ik deze mail níet heb ontvangen. Dat ik te laat ben met betalen en daardoor in verzuim ben begrijp ik en dat heb ik ook direct toegegeven. Maar uit principe vind ik het niet correct dat zij beweren dat ik die mail wel heb gehad en nu incassokosten rekenen. En nog erger: dat ik nu dus onverzekerd ben terwijl ik de herinnering gewoon betaald zou hebben indien ik het bericht mij wel had bereikt.
Ze stuurde op mijn verzoek nadien nog een zogenaamd 'bewijs' in de vorm van een kopie van de mail die mij eerder zou moeten hebben bereikt. Dit betrof gewoon een mail met daarin een pdf-bestand met de standaard eerste herinnering met de datum 17-6 erop. Het duurde bijna een kwartier voor ik deze mail binnen kreeg, dus die brief kan ze natuurlijk snel hebben gemaakt om met terugwerkende kracht alsnog aan hun verplichting te voldoen. Een ontvangstbevestiging waar ik om gevraagd had zat er echter niet bij.
Ze beet me toe dat ik dan maar een klacht moest indienen via hun info@ mailadres.
Ik ben het niet eens met de manier waarop Voogd & Voogd met hun klanten omgaat. Uit principe vind ik de in rekening gebrachte €5 incassokosten niet terecht en de kans dat er een bekeuring volgt voor onverzekerd zijn wat het nog erger maakt.
Is er een manier om te bewijzen dat ik de mail daadwerkelijk niet heb ontvangen? Ik lees namelijk dat de bewijslast ligt bij de verzender. Ik kijk mijn mail dagelijks na en ik weet 100% zeker dat er geen gemiste e-mails zijn. Ook weet ik zeker dat deze niet in mijn spam terecht is gekomen. Ik wil de herinnering vandaag nog betalen om de kans op een boete zo klein mogelijk te houden. Maar gooi ik daarmee mijn recht weg om hiertegen in bezwaar te gaan? Ik ben het namelijk niet eens met de in rekening gebrachte €5 euro incassokosten en wil eigenlijk zoiets als onder protest betalen. Alleen gaat dat natuurlijk niet bij een iDeal-betaling omdat je daar niets bij kunt aangeven. Het bedrag handmatig overmaken vertraagt het proces en ik weet niet of hun systeem daar geen fouten in maakt.
Wat kan ik het beste doen? Ik wil uiteraard z.s.m. betalen maar zonder de mogelijkheid te verspelen om in bezwaar te gaan.
Ik ben echt te goeder trouw en begrijp volkomen mijn betaalverplichting als klant. Maar ik vind de gang gaan zaken alles behalve correct vanuit hun kant. Ik overweeg dan ook om de verzekering op te zeggen en over te stappen zodra deze contractperiode erop zit.
Graag ook inhoudelijke reacties op mijn vraag. Reacties als "had je maar voor voldoende saldo moeten zorgen" of "eigen schuld dikke bult" etc. kan ik zelf ook prima invullen maar daar koop ik nu natuurlijk niets voor.