Mijn dochter heeft een Kia Stonic 1.0T GDi motor (2018, 67.500 km). Deze is hiervoor van mijn zus geweest en is netjes onderhouden volgens de richtlijnen van KIa. Toen mijn zu de auto overgekocht had van mijn zus bleek de auto heel erg schokte wanneer er met een constante snelheid gereden werd. Uiteindelijk, na onderzoek door de Kia garage bleek dat de motor ontzettend vervuild was. De kleppen zaten on de roet en vuideeltjes en sloten dus niet meer.
Volgens de monteur is dit een probleem van de kleine en compacte motor. De turbo krijgt simpelweg te weinig lucht om eventuele vuildeeltjes weg te blazen waardoor aankoeken op de kleppen en het kleppenhuis. Toen ik vroeg of dit te voorkomen was was het antwoord klip en klaar. HIeraan kun je als bezitter/rijder van de auto niks aan doen. Dit is het probleem van deze zeer compacte motoren en komt niet alleen bij Kia voor. Ook andere merken met T DGi motoren hebben dezelfde problemen.
En nu komt het, Kia adverteert al jaren dat zij 7 jaarn volledige garantie bieden op hun auto's, ware het niet dat vervuiling van de motor is uitgesloten. Het is nog enigzins te begrijpen dat je geen garantie krijgt wanneer je de auto afgeragd hebt of niet onderhouden hebt en daardoor vervuiling is ontstaan. Zoals al aangegeven kun je in dit geval er niks aan doen. Je hebt dus simpelweg pech wanneer jou het overkomt en het kost ca. €1000 om de motor schoon te maken zonder dat je de garantie krijgt dat het niet meer optreedt.
Kia heeft dit dus prima geregeld. Zij maken motoren die het risico lopen vervuild te raken en zorgen er vervolgens voor dat dit uitgesloten is van de volledige fabrieksgarantie en accepteert het dus niet als een garantiegeval. Wat al aangegeven werd in de KIa garage. Ik ben dan ook op zoek naar mensen die hetzelfde probleem hebben om te kijken of we dit gezamenlijk aan kunnen pakken!