Logo Pauw
PAUW was de late night talkshow van BNNVARA met presentator Jeroen Pauw. Het gesprek van de dag met de hoofdrolspelers uit het nieuws, live vanuit Amsterdam.

Zeg eens 'nee' tegen je baas

  •  
20-07-2017
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
Nee!
Nee' is het nieuwe 'ja'. Probeer het eens uit, het zal je goeddoen. Dat beweert Financial Times-journalist Lucy Kellaway tegenover BBC Business Report.
Volgens de journalist is 'nee' momenteel hét antwoord voor maatschappelijk succesvolle mensen. Tien jaar geleden was het allemaal andersom, er was een sectie binnen de webwinkel van Amazon.com, waarin stapels boeken te vinden waren die beschreven 'waarom je altijd ja moet zeggen op je werk'. "Inmiddels heeft het zeggen van 'nee' een cultstatus verworven", aldus Kellaway.

Maak lijstjes van alles dat je niet hoeft te doen

Een managementcoach van de  Harvard Business Review  doet er zelfs nog een schepje bovenop. Hij zegt dat simpelweg 'nee' zeggen niet meer genoeg is. Hij stelt voor dat we het nee-zeggen uitbundig vieren telkens als we een taak afslaan of een meeting of werklunch skippen. "Het zal je helpen nog beter in te zien hoeveel tijd je overhoudt voor belangrijkere taken".
Dit is niet zo stompzinnig als het klinkt, volgens Kellaway. Sindsdien denkt ze stilletjes elke ochtend als ze in bed ligt aan alle dingen die ze die dag níet hoeft te doen, omdat ze het heeft afgeslagen. "Ik hoef niet naar die lunchmeeting om een project te bespreken, waarbij ik zijdelings betrokken ben, niet naar die koffieafspraak met die ene vermoeiende collega en ik hoef niet dat artikel te schrijven waar ik de halve dag aan kwijt zou zijn. En daarna spring ik uit bed, klaar om vol enthousiasme de paar dingen te doen, waartegen ik geen 'nee' heb gezegd. Met volledige inzet".
Neen!

Je doet het niet alleen voor jezelf

Je zou kunnen stellen dat dit allemaal heel egoïstisch is en dat we bovendien onze baas en onze collega's teleurstellen, maar volgens Kellaway moeten we daar heel anders tegenaan kijken. Want als je 'nee' zegt, geef je een kans aan andere collega's om een keer uit te blinken en goede sier te maken en je houdt veel meer tijd over om te besteden aan andere mensen, zoals je eigen familie en vrienden. Het motief om nee te zeggen, is met andere woorden altruïstisch van aard. Je doet het niet alleen voor jezelf, je doet het juist ook voor anderen. Bovendien gelooft zij erin dat als genoeg mensen 'nee' zeggen tegen nutteloze vergaderingen, er voortaan veel minder ingepland zullen worden.

Het verschil tussen 'ja' en 'nee'

Maar moeten we dan helemaal nooit meer 'ja' zeggen tegen onze baas? Natuurlijk wel, af en toe. Een handige regel om daarbij in je achterhoofd te houden is de volgende: is het een taak die ik echt moet doen en/of is het een taak die ik graag wil doen? Zo ja, doe het! Zo niet, zeg wederom nee! Mocht het onduidelijk zijn of je een taak graag wil doen of echt moet doen dan is er wederom een handige richtlijn: zeg nee. Uiteindelijk is minder werk altijd beter dan meer werk.
Het grote verschil tussen 'ja' en 'nee' is dat iedereen het eerste kan zeggen, terwijl het tweede inzet, moed en karakter vereist. "Ik heb geleerd dat je snel 'nee' moet zeggen als iemand werk van je verlangt, anders kan je omgepraat worden. En ook heb ik geleerd dat je geen redenen moet geven waarom je iets niet wilt doen, want die kunnen worden weerlegd. En ten slotte: zeg nooit dat je te druk bent. Niemand zal onder de indruk zijn, te druk zijn toont simpelweg aan dat je niet goed genoeg bent in 'nee' zeggen".

Meer nieuws & achtergronden bij Pauw

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.