Afgelopen oktober kwam er een adviseur van Topjaloezieen.nl voor het inmeten van plisségordijnen. We waren druk aan het klussen in onze nieuwbouwwoning. We kozen voor honingraadplissé gordijnen met een witte achterkant ter voorkoming van thermische breuken. De adviseur heeft vervolgens de offerte opgemaakt. Hierin valt te lezen dat hij het ingemeten heeft voor het plaatsen tussen de glaslatten. Nu is één van de ramen volledig gebarsten vanwege hitte achter het gordijn. Logisch, zegt de glashersteller.. Plissé moet je nooit tussen de glaslatten plaatsen. Toen wij voelden aan de ramen bleek het inderdaad achter het stukje gordijn gloeiend heet (top down bottom up). Nu beroept Topjaloezieën.nl zich op 1 zinnetje in de factuur waarbij er gewezen wordt op de risico's. Verder geven ze aan dat het ook kan komen door de warmte (het was eind mei!), door het glas of type kozijn en dat we het 10 cm van de bovenkant en onderkant moeten houden (hebben wij, maar je moet gordijnen toch dicht kunnen doen?). Dit heeft er niets mee te maken, het is alleen heet achter het gordijn. De adviseur heeft dit allemaal gezien en had nooit het advies moeten geven om het tussen de glaslatten te plaatsen. Je bent expert en weet de risico's!, maar meneer heeft in de notitie gezet dat hij dit met ons heeft besproken. Absoluut niet waar!
De gordijnen kan ik in de prullenbak gooien, gloednieuw en 1100 euro. Heb ik een poot om op te staan?