BNNVARA Logo
NPO
Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Vodafone Data spookverbruik en torenhoge rekening

Bijdrage door gebruiker
  •  
  •  
27-03-2013
  •  
15 antwoorden
  •  
Jep, en ook hier is het prijs!

Vorig jaar met beide partners een Vodafone Web Smart abonnement afgesloten en beiden dezelfde Samsung Galaxy S2 erbij.

Beide toestellen worden indentiek geconfigureerd en vergelijkbaar gebruikt. Nooit een probleem. Tot in februari.

De uitzending van Kassa laat ons schrikken.

Gelukkig hebben we allebei "Mijn Vodafone" geinstalleerd én data-app met ingestelde limieten. Voorts beginnen we wellicht met android de boot een beetje te missen, dus zijn we altijd superconservatief geweest met het installeren van apps. Enkel uit betrouwbare bron, met héél veel gebruikers voor ons, hele goeie feedback en controleren we trouw de rechten die een app meent nodig te hebben. "de goede huisvader" bij uitstek!

Meteen gecontroleerd: "Hoeveel heb jij?" "Ik zit keurig netjes op regulier verbruik, en jij?" "Ik ook".

Wellicht woordje van uitleg: we hebben een hele vette 2Gb aan data beschikbaar, maar komen zelden tot nooit over de 300MB heen per maand.

Volgende avond een feestje bij ons thuis. Schoonbroer die bij vodafone werkt ook erbij. Issue komt ter tafel en hij neemt het op voor zijn baas:"allemaal onnozele gebruikersfouten van mensen die niet weten waar ze mee bezig zijn".
Bij de uitleg aan wederzijdse ouders komt het verbruiks-appje weer boven. We laten het meteen even zien.

WHAA! Verbuiksappje zegt "safe", máár mijn vodafone zegt dat mijn vrouw ineens gigabytes teveel buiten tegoed heeft verbruikt?

Accuut alle datacommunicatie uitgeschakeld. Kut, dit gaat geld kosten. Maar het kán gewoon niet! Toestel houdt zelf intern bij welke app hoeveel data verbruikt heeft. Nergens is deze data verdwenen! Appje idem. Enkel vodafone geeft hoge verbruik aan.

We hebben dus géén waarschuwings-smsje ontvangen van vodafone, conform hun eigen gedragscode van nederlandse telecomboeren.

Ook is het abonnement niet automatisch afgesloten als de rekening boven de €65,= uitkomt, zoals de europese regels voorschrijven.

Schoonbroer is volgende dag accuut intern gaan navragen. Vodafone weet precies wie wanneer met welke app data verbruikt heeft. Echter ze willen het niet zeggen. "Privacy!". Natuurlijk volkomen bullshit, want privacy-wetgeving beschermd mijn informatie jegens anderen. Het ís mijn informatie, daar heb ik volgens alle wetgeving én jurisprudentie recht op! Klinkt dus heel erg als een nonsense-argument. Lijkt meer op "we weten het zelf niet maar doen maar ongeveer een gooi en kunnen niet aangeven dat we het niet exact kunnen verantwoorden".

Ook de argumenten van de kassa-uitzending even aangehaald (waarschuwings-sms-je en automatische afsluiting). Schoonbroer gaf ons weinig kans, maar heeft het zo intern doorgeleid.

Toen de automatische incasso: Keurig netjes binnen tegoed! Blijkbaar waren we door het oog van de naald gekropen, maar had men het gecorrigeerd.

Fout! Vandaag de nieuwe factuur afgeschreven: De data van februari wordt nu in maart mee afgerekend. Dik €100,= afgeschreven!

Voor alle duidelijkheid: de data is volgens de vodafone-factuur ineens in de nacht van 8 op 9 februari afgeschreven in enkele rondes van zo'n 300-500Mb per keer, beginnende om 22:00 uur 's nachts met een piek om exact 0:00 uur. Tijden dat wij zeker weten (remember, avond vóór het feestje? We weten exáct wat wij die avond gedaan hebben!) in bed lagen en het toestel onbediend op het nachtkastje aan de lader hangt.

Mijn persoonlijke overtuiging is dat vodafone intern een storing heeft.

Gaan we de klachten bundelen?
Samen sterker!
Delen:

Deze vraag is gesloten.
Het is niet meer mogelijk te antwoorden of te reageren. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vraag en antwoorden sluiten mogelijk niet langer aan op de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.