BNNVARA Logo
NPO
Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Problemen met Apple Garantie

  •  
01-03-2019
Net iets minder dan een jaar geleden, heb ik de nieuwste versie van de Macbook Pro aangeschaft. Al snel bleek dat het vernieuwde toetsenbord regelmatig kuren had. Soms werkte een toets opeens niet meer of was er sprake van dubbele aanslagen. Wat ik dan weer met een busje perslucht moest oplossen. Dit probleem was helaas veelvoorkomend en uit de hele wereld stroomde klachten binnen.

Op een gegeven moment besloot Apple om een garantieprogramma in te stellen met een duur van 4 jaar. Ik heb het probleem zo lang mogelijk uitgezeten omdat ik mijn Macbook liever niet kan missen, maar toen de problemen zich afgelopen dinsdag weer voordeden; ben ik toch maar naar de Apple Store gegaan.

Aangekomen in de Apple Store, werden er wat testjes gedaan en bleek mijn toetsenbord inderdaad gebreken te vertonen. Hij is daarop ingenomen en zou gratis gerepareerd worden. Hij viel immers zowel onder dit garantieprogramma als onder de reguliere garantie.

Nu kreeg ik vandaag opeens een telefoontje, er zou waterschade geconstateerd zijn op het moederbord dus of ik even terug wilde bellen. Zo gezegd zo gedaan, volgens de medewerker zou er op twee chips (links op het moederbord) wat corrosie zijn aangetroffen wat duidt op waterschade. Hierdoor vervalt de volledige garantieregeling, zowel het verlende garantieprogramma alsmede de standaard garantie. Dit terwijl de toetsen verder mechanisch zijn en niets met water te maken hebben.

Nu houd ik zelf juist altijd expres drinken weg bij mijn Macbook om dit soort gedoe te voorkomen. Ik kan me dan ook niet voor de geest halen dat er ooit iets van water in de buurt van de behuizing is gekomen. Er is al helemaal niets overheen gekomen. Dit rest mij dus met een flink aantal vragen:

Kan Apple de gehele garantie ongeldig verklaren door waterschade?
Is een beetje corrosie geldig bewijs voor waterschade?
Kan het zijn de corrosie door condens is ontstaan?
Kan het zijn dat de corrosie reeds in de fabriek is ontstaan?

In plaats van de boel gratis te repareren wordt mij nu om €950,- reparatiekosten gevraagd wat ik simpelweg niet kan noch wil betalen.

Saillant detail: twee dagen na het wegbrengen van de Macbook werd mijn spotify opeens overgenomen vanaf een ander apparaat. Ondanks een zeer secuur wachtwoord en geen phishing of wat dan ook. Ik heb toen ook contact opgenomen met Apple om dit even intern na te laten kijken bij hun reperatiemedewerkers. Een dag later krijg ik opeens dit verhaal.
Delen:

Deze vraag is gesloten.
Het is niet meer mogelijk te antwoorden of te reageren. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vraag en antwoorden sluiten mogelijk niet langer aan op de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.