Bij dezen wil ik gebruikers van Microsoft-hardwareproducten waarschuwen voor de fabrieksgarantie die Microsoft hanteert in de vorm van een zogeheten 'lifecycle'-beleid. Daarnaast heb ik de vraag in hoeverre de betreffende werkwijze van Microsoft juist is.
Het achtergrondverhaal: op 28 december 2011 heb ik een Natural Ergonomic Keyboard 4000 gekocht bij Bol,com. Enkele dagen geleden zijn echter de achterpootjes kapot gegaan. Ik wilde dus graag vervangende pootjes hebben, en besloot daarvoor niet de verkoper, maar de producent te benaderen. Veel hardwareproducenten leveren namelijk (soms zelfs gratis) losse onderdelen. Klein probleem, zo opgelost, zou je denken.
Zodoende nam ik op 16 mei 2012 telefonisch contact op met Microsoft Support. Deze vertelde mij dat Microsoft geen losse onderdelen kan leveren, maar wel een fabrieksgarantie aanbiedt genaamd 'Microsoft Lifecycle'. De website van Microsoft zegt hierover onder meer: "Microsoft biedt een minimale periode van 5 jaar algemene ondersteuning vanaf de datum dat het product beschikbaar is (...)." Nou, dat klinkt veelbelovend!
Echter, de levenscyclus van elk product is verschillend. Voor mijn "Natural Ergonomic Keyboard 4000", die ik dus op 28 december 2011 heb aangeschaft, loopt de levenscyclus van 15 december 2005 tot 11 januari 2011. Deze 'kleine lettertjes' werden mij op 17 mei 2012 per e-mail werd bevestigd door de Microsoft Technische Ondersteuning. De levenscyclus was dus reeds verlopen voordat ik het product had gekocht!
Het is echter niet zo dat Bol.com dit product al die jaren in een loods heeft laten liggen. De doos heb ik namelijk bewaard, en daarop staat, naast een claim van drie jaar garantie, duidelijk '(c) 2010 Microsoft Corporation' -- het product is dus pas in omloop sinds 2010 en de fabrieksgarantie zou dus moeten duren tot 2013. Enfin, de eigenlijke levenscyclus van dit product heeft dus maximaal een jaar, en minimaal elf dagen geduurd, want deze verliep zoals gezegd op 11 januari 2011 (elf dagen na het einde van 2010).
Nu valt de schade van mijn toetsenbord reuze mee, want afgezien van die twee pootjes doet ie het nog prima, waardoor ik zelf de zaak maar laat rusten. Echter, als uw Microsoft-hardwareproduct écht kapot is en de verkoopgarantie is vervallen, dan heeft u ook niets aan de fabrieksgarantie van Microsoft. Zodoende wil ik gebruikers van Microsoft-producten waarschuwen voor de fabrieksgarantie van Microsoft Lifecycle: deze is aanzienlijk korter dan u waarschijnlijk denkt. Houd daarom rekening met wat op deze webpagina staat: http://support.microsoft.com/gp/lifeselect.
Als laatste nog deze algemene vraag: in hoeverre is het toegestaan om als producent te claimen dat drie (aldus de doos) of vijf (aldus de website) jaar garantie op een product zit, terwijl dit weliswaar wel theoretisch, maar niet feitelijk het geval is?