Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Telecomproviders en fouten in datavebruik

Geplaatst door: forever-nl op: 01-08-2014 22:55
Regelmatig komen er mensen in de vraag en antwoord rubriek met onderwerpen rond vermeende verkeerde berekening van dataverbruik. Situaties als honderden euro's extra dataverbruik komen regelmatig voor, klant vraagt zich af of het wel klopt, provider geeft aan dat het altijd klopt.... Sommige providers bieden dan nog coulance, andere doen daar niet aan en rekenen gewoon het exorbitant hoge datatarief. Dat het toch niet altijd hoeft te kloppen komt nu (bij mijn weten voor het eerst) aan het licht: Ik citeer de volkskrant van vandaag: [quote: De klanten worden niet per sms gewaarschuwd als ze 80 of 100 procent van hun maandelijkse databundel hebben verbruikt. En in de My Vodafone-app staat dat ze minder data hebben verbruikt dan werkelijk het geval is. Pas als klanten meer dan 100 procent van hun databundel hebben verbruikt, krijgen ze een berichtje van Vodafone. (bron)einde Quote Vodafone kan nu lijkt mij niet langer claimen dat ze nooit iets verkeerd doen en hun berekeningen altijd kloppen of hun systeem foutloos werkt (of wat voor standaard antwoorden het ook mogen zijn). Dit topic maak ik met name aan om naar te verwijzen mochten dergelijke situaties als die in de tweede alinea gerapporteerd blijven worden in de vraag en antwoord rubriek. Discussie uiteraard prima :-)bron
Reactie door tijger1 op 02-08-2014 00:11
Discussie prima, maar zinloos. Klant moet gewoon betalen. Bij vervaldag gewoon overstappen naar een normale provider waar dit niet voorkomt.
Reactie door forever-nl op 02-08-2014 00:18
Punt is dat de provider enige discussie rond problemen aan hun kant bij berekening verbruik altijd afkapt met het argument dat het altijd klopt. Er lijkt nu toch wat fout te gaan in hun systemen, op relatief grote schaal ook (tienduizenden tot honderdduizend klanten). Dus als Vodafone blijft claimen dat het allemaal feilloos werkt kan klant hier op wijzen met er aan gekoppeld de vraag coulance toe te passen en niet het extreme buiten de bundel tarief.
Reactie door wilhelmina59 op 03-08-2014 17:17
Er wordt alleen maar niet gemeld dat de databundel overschreden is Spookdata nog steeds niet bewezen.
Reactie door 1953 op 04-08-2014 00:17
Je hebt ook providers die het datagebruik reduceren naar 64 Kb/s download en 32 Kb/s upload na verbruik van de databundel.
Reactie door luprisaf op 10-08-2014 23:21
Ik heb ook problemen met de alles in 1 reisbundel. Volgens Vodafone hebben zij op tijd de sms 100% gewoon netjes verstuurd. Op een dag heb ik die sms helemaal niet ontvangen, en de andere dagen maken ze het heel bont. Als ik kijk naar mijn rekening en de details van mijn ontvangen smsjes valt me namelijk iets heel vreemds op. Ik heb bijvoorbeeld op een bepaalde dag om 22:17 volgens Vodafone voor €4 (ex BTW) buiten de bundel verbruikt. Maar nu komt het, de sms van 100% verbruik heb ik pas daarna ontvangen!! En zo is het (goh wat toevallig) op meerdere dagen gegaan, waardoor mijn rekening ruim €30 te hoog is. Vodafone verschuilt zich achter het feit dat zij het op tijd hebben verstuurd en niet verantwoordelijk zijn voor het te laat ontvangen.... Ik wil wel eens hun lijst zien, hoe laat zij die smsjes verstuurd hebben!
Reactie door klaag_meneer op 11-08-2014 14:56
Stel je hebt een data limiet van 1000MB. Je hebt nog 250MB over (75%) je start een download van 300MB dan weet de ISP pas na de download dat je 110% hebt gebruikt en dan ben je dus over je data limiet heen. Het data verbruik en de controle op je abonnement zijn twee losse systemen die tijdens vaste intervallen met elkaar communiceren. Tussen die interval kun je dus over je data limiet heen gaan. Enkel de consument kan op zijn eigen toestel een limiet instellen die dan internet blokkeert (Android heeft hier standaard een optie voor). Spookdataverbruik is nooit bewezen en dit is relatief makkelijk aan te tonen. Je hebt als consument zelf de verantwoordelijkheid om je verbruikt te controleren naar mijn mening.
Reactie door pieterwolters op 11-08-2014 18:20
Zolang de hoeveelheid verbruikte data die op de rekening staat klopt is er niets aan de hand. Je hebt dat immers gebruikt. Het is hoogstens niet leuk dat er geen waarschuwing komt. Maar van een moderne consument die het altijd beter meent te weten dan aanbieders mag je toch verwachten dat ze voldoende kennis hebben om te kunnen inschatten hoeveel ze gebruiken. Iedereen weet dat een uur Youtube filmpjes kijken meer data kost dan af en toe Twitter bekijken.
Reactie door luprisaf op 25-08-2014 11:43
Die apps die ik had werkten niet. Ik heb alleen Facebook, Wordfeud en Whatsapp gebruikt en een enkele keer iets op internet opgezocht. Ik weet ook wel dat filmpjes MB vreters zijn. Daarom staat automatisch afspelen in Facebook ook uit. Ik vind het gewoon niet kloppen dat ik éérst €4 moet betalen en pas twintig minuten later de sms krijg dat ik 100% heb verbruikt. In hun voorwaarden staat dat je een sms krijgt bij 80% en 100%. Ná het behalen van de daglimiet ga je per MB betalen. Ik ga er dan als klant van uit dat dat ná de sms van 100% is. Op deze manier ben je altijd te laat!! Je krijgt de sms dus niet bij 100% maar bij 130%.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!