Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Privacy Schending door Tele2

Geplaatst door: dutchdzone op: 10-04-2014 23:22
Vandaag stond er een koerier van Tele2 bij mij aan de deur om een pakketje af te leveren De koerier die bij mij aan de deur stond wilde in opdracht van de afzender een kopie maken van mijn persoonsbewijs zonder dit kopie mocht hij niets afgeven De privacy wordt door de dwingende houding om een kopie van mijn Persoonsgegevens af te geven ernstig geschaad Volgens de wet kunnen de gegevens controleert worden in het bijzijn van de persoon zelf. Ik heb de bestelling dan ook direct geannuleerd De werkwijze van Tele2 kan ik niet goedkeuren en zal daar dan ook niet aan meewerken Bij de telefonische bestelling heb ik nog gevraagd of het tonen van mijn legitimatie voldoende was De Tele2 medewerker heb daar positief op geantwoord Nadat de Koerier met het pakketje is vertrokken heb ik opnieuw Tele2 gebeld en gevraagd hoe dit zat De medewerkster verklaarde dat het koeriersbedrijf eigenhandig heeft gehandeld maar tevens voegde zij er aan toe dat haar collega foute informatie had verstrekt Dit heet verschuilen volgens mij
Reactie door mahadma op 11-04-2014 17:32
U wordt van te voren gemeld door Tele2 dat dit gaat gebeuren in een afgeschermd mapje zodat er geen privacy "meegenomen" wordt. Ik heb zelf praktijkervaring met deze handelswijze, ik ontving een telefoon en alles werd netjes, veilig en correct afgeleverd. Dit geeft zekerheid aan het afgeven aan de juiste persoon. Uw privacy wordt dus niet geschaad.
Reactie door dutchdzone op 11-04-2014 19:56
In mijn geval heb ik het duidelijk gevraagd of tonen voldoende is en daar werd positief op geantwoord En de koerier die bij mij aan de deur stond legde mijn ID zo op de mobile scanner,waarop ik hem vroeg wat hij ging doen. Hij antwoorden dat hij mijn ID moest inscannen in opdracht van Tele2 En daar ligt mijn bezwaar. Wettelijk moet elk bedrijf een persoon er op wijzen dat men eigenlijk nooit een ID mag inscannen,maar door het te verzwijgen gaat bijna iedereen akkoord met het inscannen,want de mensen denken dat dit normaal is Volgens de wet mag de koerier een ID nakijken en controleren of het nummer correct is wat door de telefoon is door gegeven en kijken of de pasfoto overeen komt met de toonder meer mag niet Het inscannen valt wel degelijk op Privacy schending
Reactie door mahadma op 11-04-2014 21:10
Hoe ontvang ik mijn bestelling? 1.Er wordt zo spoedig mogelijk telefonisch contact met je opgenomen over de datum en het tijdstip van de aflevering van het toestel. 2.Houdt bij de aflevering jouw originele identiteitsbewijs en bankpas (op jouw naam en behorend bij het rekeningnummer waarmee jij het contract met ........... aangaat) gereed. 3.Onze koerier, Online Pakket Dienst; gespecialiseerd in dit soort zendingen, controleert bij aflevering aan de hand van het contract je ID-gegevens en bankrekeningnummer. 4.Je ondertekent het contract. 5.Je betaalt ter controle van je bankgegevens met je bankpas EUR 0,01 (of de totale eenmalige afleverkosten) via het speciaal beveiligde mobiele pinapparaat van onze koerier. 6.De koerier maakt van het contract, jouw identiteitsbewijs, de pinbon en jouw bankpas een digitale scan voor het archief van Tele2. Deze gegevens ontvang je vervolgens achteraf ook per mail van ons. Dit alles om misbruik en onjuiste aflevering te voorkomen en de veiligheid van je persoonsgegevens te garanderen. Kan ik direct bellen als ik mijn bestelling heb ontvangen? Alle simkaarten die wij uitleveren zijn al geactiveerd. Je kan dus meteen bellen en gebeld worden. Heb je gekozen voor een uitgestelde ingangsdatum? Dan zal de simkaart pas actief zijn als het contract ingaat. Heb je gekozen voor nummerbehoud? Dan ontvang je meteen jouw nieuwe simkaart en deze is actief met een “tijdelijk” mobiel nummer tot het moment waarop je huidige nummer wordt overgezet. Je kunt dus met je oude simkaart zolang doorbellen tot jouw huidige provider het abonnement overzet. Vanaf dat moment ben je met je oude bekende mobiele nummer bereikbaar op je nieuwe Tele2 simkaart. LET OP: na het overzetten is je oude simkaart waardeloos. Zet dus eventuele contactgegevens op je oude simkaart tijdig over naar je telefoongeheugen of op je nieuwe simkaart. Bovenstaand ter oriëntatie. Er wordt wel een "masker" over je id card geschoven waardoor bepaalde gegevens worden afgedekt. Welke gegevens worden er "ingescanned" ? Als ze je BSN en andere dingen niet inscannen, heb je geen last van privacy zaken, maar te maken met aflever veiligheid.
Reactie door anne1234 op 12-04-2014 01:38
Sorry maar wat een hoop onzin is dit, waarom moet Tele2 al die gegevens hebben Mahadma, andere bedrijven gaan ook zo niet te werk.Tele2 is gewoon een bedrijf wat er zijn eigen wijzen op na houdt en ik zie echt niet in waarom ze zelfs zo ver gaan dat ze je id-kaart gaan scannen, als dat bij mij gebeurde dan ging ik wel een hoop stampij maken want ik weet zeker dat de meeste andere bedrijven zo niet te werk gaan. Tele2 heeft geen kaas gegeten van hoe correct om te gaan met klanten. Er zijn genoeg bedrijven die zulke stunts niet uithalen en toch wel aan klanten komen op een normale manier, en dan zeg je ook nog dat er een masker over je id card wordt geschoven om bepaalde gegevens af te dekken maar wie verzekerd mij dat dat ook echt gebeurd?? Afleverveiligheid , pff laat me niet lachen zeg,.. ja ik ben heel erg negatief over Tele2 maar dat puur uit eigen ervaringen met deze corrupte bende.
Reactie door forever-nl op 12-04-2014 05:17
Het CBP schrijft hierover op de website [url=http://www.mijnprivacy.nl/Vraag/Kopie-identiteitsbewijs/Bedrijfsleven/Paginas/Bedrijfsleven.aspx: mijnprivacy.nl[/url: dat het de telecomaanbieder niet is toegestaan een kopie te maken van uw identiteitsbewijs. Echter zij geeft als redenen dat zij uw BSN niet mogen verwerken, en dat uw pasfoto (en andere gegevens op het document) niet noodzakelijk zijn voor de kredietwaardigheidstoets. Gezien men toch graag een kopie van uw ID wil schermt men bij het maken van kopietjes tegenwoordig uw BSN en de pasfoto af met een mal. Daarmee worden de argumenten van het CBP om zeep geholpen. Als u precies wilt weten hoe het allemaal zit, dan is dit in de Wet bescherming persoonsgegevens te vinden. Artikel 8f wordt aangehaald door bedrijven als reden om ID kaarten te mogen kopiëren. Het lijkt mij dat het CPB haar website dient aan te passen want op deze manier zaait men verwarring. Tot eind vorig jaar waren telecomaanbieders overigens wel in overtreding door ook het BSN en de pasfoto te kopiëren. Ik begrijp uw zorgen want als iedereen maar kopietjes van identiteitsbewijzen gaat maken dan werkt dat identiteitsfraude niet alleen tegen maar tot op zekere hoogte ook in de hand. Er zijn betreffende mobiele telefoons trouwens andere zaken waar ik mij veel meer zorgen over maak. En dat is dat men altijd weet waar ik ben en met wie ik contact heb. Bovendien worden gegevens over met wie ik contact hebben een jaar opgeslagen. Sommige mensen zullen dan denken of zeggen 'ik heb niets te verbergen', de overheid en organisaties als de NSA hebben dat duidelijk wel... Quis custodiet ipsos custodes?Wet bescherming persoonsgegevens
Reactie door curly op 12-04-2014 09:30
Het zou voldoende moeten zijn als er een soortement pakket afleveringsnummer bij u bekent zou zijn. Als u gaat meewerken aan het laten kopiëren van het identiteitsbewijs loopt men op den duur misschien de kans op privacyschade omdat men het sofinummer te weten komt dat op het rijbewijs staat.. Bingo !
Reactie door forever-nl op 12-04-2014 09:39
Een argument van telecomaanbieders is dat zij identiteitsfraude willen voorkomen. Dit zou ingeperkt zijn door de gewraakte manier van handelen die zij nu toepassen. Als ik op de naam curly via internet of telefonisch bel abonnementen afsluit dan heb ik uiteraard ook het afleveringsnummer in handen. Het is daarmee absoluut geen garantie dat ik inderdaad curly heet. Ongeveer acht jaar geleden is het sofinummer hernoemd in burgerservicenummer (BSN). Dit nummer en uw foto heeft de telecomaanbieder niet nodig. Let er dus op dat indien zij een scan maken van uw legitimatiebewijs deze gegevens afgeschermd zijn.
Reactie door mahadma op 12-04-2014 13:05
@Anne1234, In nederland zijn wij soms erg goed van vertrouwen, maar als er wat fout gaat, o jéé. Deze manier van afleveren is veilig voor BEIDE partijen. En door het maskertje worden elementaire dingen afgedekt.
Reactie door anne1234 op 12-04-2014 18:40
Mahadma.. leuk bedacht maar daar zou ik zo wie zo niet intrappen,.. geen scannen van mijn privegegevens what so ever,. Ik ben door dingen die ik meegemaakt heb ,en zeker met Tele2 het vertrouwen echt wel kwijt als het aankomt op bedrijven die iets van je moeten.. Als ze hier aan de deur zouden staan, zie ze de sticker dat ik geen intresse heb en ik ga zo wie zo niet mee in dit soort van praktijken met het scannen van mijn id-kaart , zelfs niet met mal of sleeve of hoe jullie het ook noemen. Tele2 maakt er een potje van met hoe ze omgaan met hun clienten.Ik weet dat er meerdere bedrijven zijn die er dit soort praktijken op na houden hoor,.. Ik heb gisteren weer gezien dat ze hier liepen te leuren van Oxxio ,nou niet met mij, geen intresse, als ik iets wil dan meld ik mezelf wel. Maar dan nog geen scannen van gegevens,dat gaat echt te ver in mijn ogen.
Reactie door mahadma op 12-04-2014 18:47
@Anne1234, Je weet nog steeds niet wat er exact gescanned wordt van de id card. Maar ieder zijn idee. Ik heb (misschien wel gek genoeg) alleen maar positieve ervaringen tot op heden met Tele2. Dat je daar anders over denkt, kàn.
Reactie door anne1234 op 12-04-2014 18:51
Nou mooi dat jij positieve ervaringen heb , die heb ik namelijk helemaal niet,want ik heb echt geen positieve ervaringen met Tele2 gehad,. ze zijn kortzichtig, ingebeeld en arrogant en willen niet meedenken met de klant maar zien zichzelf alleen maar als de partij die gelijk heeft , en als je de verschillende topics op het forum hier erop naleest dan zie je wel dat ik absoluut niet de enige ben die Tele2 als heel negagief, arrogant en onklantvriendelijk en betweterig ervaart. Je belt je een slag in de rondte als er iets is maar problemen oplossen is er van hun kant niet bij.
Reactie door forever-nl op 12-04-2014 19:31
Quote: anne1234 schreef op zaterdag 12 apr 2014, 18:40: Mahadma.. leuk bedacht maar daar zou ik zo wie zo niet intrappen,.. geen scannen van mijn privegegevens what so ever,.einde Quote Misschien is een zogenaamde 'novelty ID' iets voor u. Quote: anne1234 schreef op zaterdag 12 apr 2014, 18:51: Nou mooi dat jij positieve ervaringen heb , die heb ik namelijk helemaal niet,want ik heb echt geen positieve ervaringen met Tele2 gehad,. ze zijn kortzichtig, ingebeeld en arrogant en willen niet meedenken met de klant maar zien zichzelf alleen maar als de partij die gelijk heeft , en als je de verschillende topics op het forum hier erop naleest dan zie je wel dat ik absoluut niet de enige ben die Tele2 als heel negagief, arrogant en onklantvriendelijk en betweterig ervaart. Je belt je een slag in de rondte als er iets is maar problemen oplossen is er van hun kant niet bij.einde Quote Helaas zijn er over alle telecom aanbieders heel veel klachten te vinden. Wat ik niet geheel snap is waarom u nog een telefoon abonnement poogt af te sluiten met deze visie op het bedrijf.
Reactie door hopetobehelping op 13-04-2014 18:16
Beste dutchdzone, geen idee of u dit nog leest maar ik ben wel benieuwd hoe dit nu afloopt. Betekent dit dat Tele2 afziet van uw abonnement of dat u afziet van uw abonnement ? Naar mijn idee groot gelijk dat u uw ID niet heeft laten scannen, het gaat ze allemaal niets aan. Als men weet dat u het bent (gewoon door te kijken en controleren van uw ID) dan gaat dat ver genoeg. Middels de koerier heeft men uw adres ook, dus met de rekening zal men u ook wel weten te vinden. Hoor graag hoe dit afgelopen is, bij voorbaat dank.
Reactie door anne1234 op 13-04-2014 19:14
forever-nl. waar staat dan dat ik een abonnement met deze oplichters af wil sluiten?? dat heb ik nergens geschreven namelijk, je leest niet goed geloof ik. Ik heb persoonlijk ervaren hoe die gasten van Tele2 te werk gaan, en ik weet ook wel dat zij niet de enige zijn maar naar eigen ervaringen wel de meest verschrikkelijke provider die er is ,die het nog doet voorkomen of ze alles voor hun klanten doen maar niks is minder waar, als er iets is dan doen die niks anders als afschuiven en het probleem niet willen oplossen met de klant,vandaar zullen ook wel meer mensen zo negatief over Tele2 zijn ,te zien aan de verschillende topics die hier te vinden zijn over hoe die handelen en omgaan met hun clienten. Het is mij wel duidelijk dat ik never en te nooit niet nog iets te maken wil hebben met deze bende want klantvriendelijk zijn ze absoluut niet en nog heel erg arrogant ook nog, en dan te bedenken dat ze het wel moeten hebben van clienten maar blijkbaar snappen ze dat daar niet.
Reactie door forever-nl op 14-04-2014 08:12
Excuus anne1234 ik haalde jou en de vraagsteller door elkaar... Ik denk wel dat we twee zaken gescheiden moeten houden: 1) Het scannen van identiteitsbewijzen. 2) Dat Tele2 haar klanten oplicht. Dit topic is gestart om het eerste aan de kaart te stellen en het tweede punt wat er bij wordt gehaald heeft er niets mee te maken. Niet alleen omdat het geen poging tot oplichting is, ook omdat alle telecomaanbieders dit lijken te doen. Uit cijfers van het klachtenkompas blijkt wel dat Tele2 niet erg goed is in het oplossen van klachten, ongeveer even slechts als Vodafone. Terwijl KPN en T-mobile het een stuk beter doen. Indien je oplichting door Tele2 aan wilt kaarten dan is het misschien beter daar een andere discussie over te openen.
Reactie door dutchdzone op 14-04-2014 09:23
Tot nu toe laat Tele2 niets meer van zich horen Heel jammer Het laatste antwoord wat ik kreeg id dat dit de policy is die Tele2 hanteert en heb direct kenbaar gemaakt dat ik op zo'n dwingende manier geen klant wordt Dit weekend heb ik bij de oude provider het abonnement verlengt
Reactie door pieterwolters op 14-04-2014 20:27
Weet je wat, we stoppen gewoon een week met dit soort controles en wachten vervolgens af hoeveel mensen hier komen klagen omdat iemand op hun naam een telefoonabonnement (en dure telefoon) heeft besteld.
Reactie door tele2webcare op 15-04-2014 16:42
Goedemiddag, bij Tele2 vinden we je privacy erg belangrijk en proberen we jouw persoonsgegevens natuurlijk zo goed mogelijk te beschermen. Aan de andere kant is het voor ons als provider ook belangrijk dat wij maatregelen kunnen nemen om zaken als fraude en wanbetaling te voorkomen. Uiteraard is het voor ons van groot belang dat wij hierbij steeds handelen binnen de grenzen die de privacywetgeving ons stelt. We bedanken je daarom voor je melding. We zullen nagaan in hoeverre onze procedures en communicatie verder aangescherpt moeten worden om te voldoen aan de wet. Mocht het inderdaad nodig zijn, dan zullen we de hiervoor noodzakelijke maatregelen nemen. Groetjes, Danielle
Reactie door hopetobehelping op 15-04-2014 20:57
Quote: tele2webcare schreef op dinsdag 15 apr 2014, 16:42: We zullen nagaan in hoeverre onze procedures en communicatie verder aangescherpt moeten worden om te voldoen aan de wet. Mocht het inderdaad nodig zijn, dan zullen we de hiervoor noodzakelijke maatregelen nemen. einde Quote De site van de rijksoverheid kan u hierbij verder helpen. Maar dat kan Tele2 zelf toch ook wel bedenken of loopt iedereen bij Tele2 uitnodigend over straat met de vraag of iemand zijn of haar identiteitsbewijs wil kopiëren ? Dat zal vast niet zo zijn. U gaat in uw reactie voorbij aan het feit dat aan dutchdzone (de vraagsteller) bij de telefonische verkoop verkeerde praatjes zijn verteld (kopie is niet nodig). Meer bedrijven zullen zich daar schuldig aan maken maar doe daar ook wat aan.
Reactie door forever-nl op 15-04-2014 21:05
Het is aan de orde van de dag dat via allerlei klantenservices verkeerde informatie wordt gegeven. Indien je daar iets tegen wilt doen zul je gesprekken op moeten nemen waarna de eerste stap een klacht indienen is. Niet direct vertellen dat je bewijs hebt en eerst afwachten tot men zegt dat het helemaal niet kan is daarbij een mooie tactiek. Uiteraard dien je de klacht schriftelijk in of neem je ook dat gesprek op...
Reactie door dutchdzone op 15-04-2014 21:35
Gisteren opnieuw een medewerkster van Tele2 aan de lijn gehad omdat Tele2 vergeten was om de claim op een telefoonnummer (voor nummer behoud) vrij te geven. De dame van Tele2 vroeg wat de reden was dat ik ervan had afgezien. Natuurlijk heb ik haar dat even uitgelegd en ze zei dat ze even naar een andere afdeling moest om dat nummer weer vrij te maken Na terugkomst melde ze mij dat ze even overlegd had met collega's en dat ik gelijk had en dat een kopie NIET nodig was,het tonen aan de koerier en mijn rijbewijsnummer noteren was voldoende geweest Ze vond het spijtig dat alles zo gelopen was en had begrip voor mijn reactie Ook namens Tele2 bood ze excuses aan Ik hou het nu ook verder voor gezien met deze discussie

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!