Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Hi Sim Only rekeing

Geplaatst door: edgar1988 op: 05-02-2012 15:34
Hi, Tijdens de kerst heb ik een SIM-lockvrije smartphone gekregen en mijn huidige Hi simkaart in deze telefoon gestopt. Ik was niet op de hoogte dat internet op mijn mobiel via mijn mobiele telefoon provider liep. Nadat ik hier een dag later (door mijn nicht) op de hoogte ben gesteld, heb ik dat mijn telefooninstellingen dusdanig aangepast dat dit niet meer kan. Op 16 januari 2012 heb ik een toren hogen rekening gekregen van € 1.395,23. Dit kwam doordat ik op één dag 548 MB data verbruikt had. Helaas heeft mijn mobiele profider op dat moment geen waarschuwing gegeven dat ik internet data via mijn mobiele telefoon ging verbruiken, dat dit verbruik veel hoger is dan vergelijkbare gebruikers (zonder internet bundel) en wat het tarief (€ 2,50 per MB) van mijn gebruik is. Een dergelijke waarschuwing had me deze extreem hoge rekening kunnen voorkomen. Als “Hi” “Fair use” (redelijk gebruik van telecommunicatieverkeer) van haar klanten verwacht, mogen klanten ook een redelijke bescherming van hun provider verwachten, om niet (per ongelijk) met een onredelijk telecommunicatierekening te komen. Ik heb in september 2009 een “Hi” abonnement afgesloten voor een looptijd van 2 jaar. Het tarief voor “Internet op je mobiel” buiten mijn bundel was volgens de voorwaarden tijdens dat contract 2,50 Euro per MB. Wanneer het contract afliep (19-09-2011) heb ik deze helaas niet verlengt, aangezien de vernieuwde voorwaarden van 2011 slechts 0,10 Euro per MB is. Graag tips en advies om wat geld terug te kunnen krijg! Als vast bedankt. Groeten Hi klant
Reactie door ultraglide1998 op 05-02-2012 15:56
Als ik het dus goed begrijp hebt u een abonnement zonder databundel. Dan is het logisch dat u de rekening gepresenteerd krijgt als u data verbruikt. U neemt af dus u betaalt. Volgend de site is het trouwens maar een euro per MB. U verwacht tijdens de kerst dat Hi kontakt met u opneemt om u te vertellen dat u niet helemaal handig bezig bent ? Ik ben bang dat die vlieger niet opgaat. U kunt heel vriendelijk aan Hi de situatie uitleggen en hopen op enige coulance. Verder is het typisch een gevalletje van dikke pech.
Reactie door diumenge op 05-02-2012 18:46
Wat heb je die dag gedaan dat je 548MB hebt verbruikt? En hoe had Hi je kunnen waarschuwen als dat hele gebruik in één dag is? Als je die dag geen bijzondere dingen hebt gedaan met je nieuwe telefoon zou ik me concentreren op het datagebruik, dat is wel heel veel. Als dat niet zou kloppen, kan je rekening ook flink omlaag.
Reactie door zigster123 op 12-02-2012 09:47
548 MB is niets als je beetje streaming video en of audio binnenhaalt op je mobiel. Wat ik niet snap is dat je data verbruikt en het vervolgens vreemd vind dat dit via Hi loopt. Zolang je geen Wifi verbinding maakt zul je altijd via het mobiele netwerk gaan en dus hoge kosten hebben. Let er ook nog even op dat de gewijzigde instellingen geen garantie voor succes zijn. Instellingen kunnen gewijzigd worden door het toestel als je bv updates toestaat.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!