Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

conflict mbt lecturama

Geplaatst door: pantertje op: 07-09-2009 12:32
Beste lezer,ik ben op zoek naar tips nu ik een brief van het incassoburo gekregen heb ik zal in het kort mijn probleem proberen voor te leggen ik heb regelmatig gebruikgemaakt van kennismakings aanbiedingen van lecturama zo ook deze keer altijd meld ik mij daarna netjes af dat ik geen vervolgzendingen wil hebben daar heb ik nooit geen problemen mee gehad tot nu!!!dit maal ging het om een budha ook dit maal netjes betaald en afgemeld maar wat schetst mijn verbazing ik krijg de totale vervolgzending thuis (die door mijn buurvrouw voor mij aangepakt is omdat ik niet thuis was anders had ik het pakket meteen kunnen weigeren) dus ik met retour afzender op de doos vol goede moed naar het postkantoor waar ik van een koude kermis thuis kwam want sinds 1jan 09 kan er niets meer via retour afzender terug gestuurd worden (bedankt lieve regering!!!) aangezien ik niet bereid ben om de verzendkosten voor mijn rekening te nemen voor iets wat mij ongevraagd opgestuurd is heb ik diverse malen contact gezocht via mail en brief helaas nooit geen reactie ook niet toen ik na de herinneringsrekeningen wederom probeerde contact te leggen tot het moment dat ze mij de brief sturen dat het naar een incassoburo gaat toen kreeg ik ineens antwoord op mijn mailtjes dat het binnen 2 weken geretouneerd kon worden en niet na zo'n lange tijd dus ik moet gewoon betalen de doos staat nog steeds netjes ingepakt met retour afzenden maar het incassoburo die mij nu sommeert om binnen 5 werkdagen 162.23 te gaan betalen omdat ze anders de incassoprocedure in gang gaan zetten
zij zijn van mening dat ondanks ik opgezegt heb ik het pakket retour had moeten zenden en dan was er niets aan de hand geweest  dus vandaar dat ik wel wat tips kan gebruiken sorry het verhaal is toch wat langer geworden dan de bedoeling was maar ik hoop dat ik een paar goede adviezen krijg waar ik wat aan heb mvg pantertje
Reactie door read op 07-09-2009 14:32
Dag pantertje,
Ongevraagde toezending/variant 2:
Mocht er sprake zijn van een ongevraagde toezending dan hoeft je in principe niets te doen. Ongevraagde toezending is in de wet geregeld, artikel 7:7 BW. In dit artikel staat dat de ontvanger van een ongevraagd toegezonden zaak (lees: product) dit produkt mag houden en niet hoeft te betalen.
Je moet er wel zeker van zijn dat je niet op de één of andere manier zelf om toezending hebt gevraagd of dat je had kunnen weten dat er vervolgzendingen zouden komen. Wellicht dat je bij bijvoorbeeld de eerste bestelling zonder het te weten ook voor vervolgzendingen hebt getekend (via de zogenaamde kleine lettertjes die uiteraard over het hoofd zijn gezien).
Hoewel je het niet verplicht bent, is het niet onverstandig om indien nodig het bedrijf schriftelijk te laten weten dat je op het standpunt staat dat het een ongevraagde toezending betreft en daarbij kunt je verwijzen naar artikel 7:7 van het Burgerlijk Wetboek. Tevens deel je hen mee dat alle kosten bij een gerechtelijke procedure t.z.t. voor hun rekening zijn.
Je hebt geen enkele plicht om te betalen of om het artikel terug te sturen. Het is zeker verstandig om wel te reageren als het bedrijf blijft aanhouden dat je moet betalen en een incassobureau inschakelt. In dat geval kun je het incassobureau een brief sturen met daarin de mededeling dat de rekening betrekking heeft op een ongevraagde toezending en dat je derhalve niet zult betalen.Een kopie van deze brief stuur je uiteraard naar het bedrijf zelf. Let er wel op dat je op deze brief wel je volledige naam maar niet je handtekening zet. Als het bedrijf het niet met je standpunt eens is, zullen zij moeten bewijzen dat er geen sprake is van een ongevraagde toezending.
Zorg altijd dat je kopieën bewaart van de verstuurde en ontvangen brieven.
Dus:
Als je niets hebt besteld, hoef je in principe ook niet te reageren en al helemaal niet te betalen. Je hoeft ook niets terug te sturen. Lees hiervoor artikel 7 lid 2 van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek. Er staat letterlijk dat je het produkt gratis mag houden als het je ongevraagd wordt toegezonden.
Burgerlijk Wetboek Boek:
Ik hoop dat je nu voldoende informatie hebt om deze kwalijke praktijken met sukses aan te pakken.
Bedrijven die deze kwalijke praktijken toepassen: Miriale, Tono, Front International, Patricia Holland, Socks, enz..
Pedro  
".... toen kreeg ik ineens antwoord op mijn mailtjes dat het binnen 2 weken geretouneerd kon worden en niet na zo'n lange tijd dus ik moet gewoon betalen ."
En dat is nu juist de truc bij dit bedrijf. Net doen of je gek bent en dan, nadat die termijn verlopen is, wel reageren.
Tja, je hebt bonafide en malafide bedrijven.
Hutch
Als dit is opgelost nooit meer wat bestellen bij hun.
Misschien dat ze het dan een keer gaan leren.
Op deze manier raken ze steeds meer vaste klanten kwijt.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!