'Ziektekostenpolis goed bestuderen'
01-11-2011
• leestijd 2 minuten
Het loont steeds meer de moeite voor Nederlanders om de nieuwe polissen van ziektekostenverzekeraars goed te bestuderen. De onderlinge concurrentie tussen verzekeraars om een goed verzekeringspakket qua prijs en kwaliteit samen te stellen, komt steeds meer op gang. Voor de consument valt er dus steeds meer te kiezen. Dat heeft hoogleraar Zorgeconomie van de Universiteit van Tilburg, Marcel Canoy, dinsdag gezegd. Dinsdag presenteerde zorgverzekeraar Menzis als eerste van de grote vier verzekeraars het pakket voor volgend jaar.
Aanbieding
Voor 19 november moeten alle zorgverzekeraars hun klanten een aanbieding hebben gedaan voor de polis van 2012. Als Nederlanders willen overstappen naar een andere aanbieder, moeten ze dat voor het eind van dit jaar laten weten aan hun verzekeraar. Mensen hebben dan tot 1 februari de tijd om daadwerkelijk met een andere verzekeraar in zee te gaan.
Fors stijgen
Veel deskundigen hebben voorspeld dat de premies van de ziektekostenverzekering dit jaar fors zouden stijgen. Menzis heeft er echter voor gekozen de premie heel beperkt te laten stijgen (voor de verplichte basisverzekering bijvoorbeeld 1,75 euro per maand). Om geld te kunnen besparen, gaat Menzis niet meer in zee met elk ziekenhuis op het terrein van heup-, hernia- en amandeloperaties. De verzekeraar sluit alleen nog contracten af met ziekenhuizen die zich houden aan kwaliteitsnormen die door artsenorganisaties zelf zijn opgesteld. Dat betekent dat de klant voor die drie ingrepen niet in ziekenhuizen terecht kan wanneer Menzis er geen contract mee heeft. Als klanten toch zelf willen bepalen in welk ziekenhuis ze behandeld worden, moeten ze 4,50 euro per maand extra premie betalen.
Stap voorwaarts
Hoogleraar Canoy ziet hierin een belangrijke stap voorwaarts. Ziekenhuizen worden immers aangespoord om zorg te leveren die voldoet aan moderne kwaliteitseisen. Anders verliezen ze klanten en omzet. Ook worden ze aangespoord om zuinig met geld om te gaan. ,,Dat was precies de bedoeling van het nieuwe zorgsysteem dat in 2006 is ingevoerd.'' Hij verwacht dat meer zorgverzekeraars binnenkort met soortgelijke maatregelen komen.
Diepe zucht
Veel Nederlanders slaken een diepe zucht als de dikke, grote envelop van de zorgverzekeraar op de deurmat valt. Het betekent dat ze weer moeten nadenken over welke zorgverzekering ze dit jaar gaan nemen. Volgens Canoy is het een kwestie van wennen: ,,Net als met je telefoonabonnement. Vroeger zat iedereen bij KPN. Nu zijn er legio aanbieders met verschillende abonnementen. Mensen vinden het heel normaal om zich te verdiepen in het beste aanbod.''
ANP