Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Welke providers ronden uw belminuten af?
29-10-2011
•
leestijd 3 minuten
•
59 keer bekeken
•
Ruim een jaar geleden bond Kassa de strijd aan tegen het stelen van onze belminuten. Destijds rekenden steeds meer telefoonproviders niet alleen de eerste belminuut naar boven af, ze wilden voortaan hele gesprekken naar boven afronden. Met deze truc verdienen de providers aanzienlijk meer geld. Door af te rekenen in hele minuten raken bellers veel sneller door hun belbundel heen. Daarna bel je, tegen een veel hoger tarief, buiten de bundel. Dat heeft grote gevolgen voor je telefoonnota.
Kassa besteedde vorig jaar aandacht aan dit onderwerp in vier afleveringen, namelijk op
4 september,
18 september,
9 oktober en
23 oktober.
Overzicht afrekenmethodes
Na alle commotie zeggen KPN en Vodafone toe dat ze naast het afronden van de belminuten ook abonnementen zullen aanbieden waarbij per seconde wordt afgerekend. Ondertussen zijn we een jaar verder en is er na de mooie beloften van KPN en Vodafone veel gebeurd. Er zijn nieuwe aanbieders bijgekomen en verschillende providers hebben hun aanbod gewijzigd. Daarnaast is mobiel internetten steeds belangrijker geworden. De hoogste tijd dus om op een rijtje te zetten hoe de providers nu de gebelde seconden afrekenen. Bekijk
hier
overzicht van de afrekenmethodes van alle providers.
Volgens Niels Willems van
Telecomvergelijker.nl is er veel veranderd na de uitzendingen van Kassa. "Zowel KPN en Vodafone hebben woord gehouden. Ze hebben beloofd dat we kunnen afrekenen per seconde en we zien bij beide providers dat die mogelijkheid ook bestaat bij veel abonnementen. Er zijn er ook een paar aanbieders de andere kant opgegaan. Vorige keer zagen we dat T-Mobile en Ben veel mogelijkheden hadden om per seconde af te rekenen, daar worden juist weer veel abonnementen aangeboden waarbij je per minuut afrekent."
Bellen buiten bundel duurder
Providers gaven vorig jaar aan dat het invoeren van afrekenen per seconde ervoor zou zorgen dat bellen duurder zou worden. "Er is wel een aantal zaken veranderd. Zo is bellen buiten de bundel plotseling wel een stukje duurder geworden. Dat was vaak een kwartje en is nu vaak 30 à 35 cent per minuut, maar de belminuten in de bundel zijn eigenlijk niet duurder geworden", aldus Niels Willems.
Datagebruik nieuw addertje onder gras
Willems geeft ook aan dat de providers niet alleen de abonnementen hebben gewijzigd wat betreft de belminuten. "Het nieuwe addertje onder het gras bij telefonieabonnementen is het datagebruik. Tegenwoordig wil iedereen internet hebben op zijn mobieltje. Daarvoor heb je een data-abonnement nodig. Voorheen was dat een vast bedrag per maand dat veelal met hoge kortingen werd aangeboden. Nu moet je aangeven hoeveel MB’s je denkt te gaan verbruiken. We zien dat dat voor mensen lastig in te schatten is. Het gevolg is dat mensen de neiging hebben dat veel te hoog in te schatten."
Meer internetten op mobiel = hogere rekening
Ook bij het afrekenen ligt de focus meer op internetten. "De providers zijn de kosten van mobiel internet eerlijker in rekening gaan brengen. Dat betekent dat de totale prijs wel omhoog is gegaan, maar dat je dus meer betaalt omdat je gebruik maakt van internet. Als je alleen belt of sms't dan ben je niet duurder uit. Als je veel op het web gaat met je mobiel, dan zijn de kosten ook hoger", aldus Willems.
Waar op letten bij abonnement?
Bij het kiezen van je abonnement is het belangrijk om op rijtje te zetten welke zaken relevant zijn voor jouw mobielgebruik. Let op:
- Welke kosten binnen en buiten de bundel vallen?
- Wat zijn de kosten voor bellen naar het buitenland?
- Hoe lang kun je je bundel meenemen naar de volgende maand?
- Met speciale apps en op de site Telecomvergelijker.nl kun je in kaart brengen hoe hoog jouw data-verbruik is.