Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

'Weinig advies en service bij reisbureaus'

02-02-2015
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
vakantie_sunnybeach_03.jpg
Het is slecht gesteld met het advies en service van reisbureaus. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond , die anoniem honderd reiswinkels van vijf ketens bezocht.
Rapportcijfers
Reisbureaus scoren niet al te hoog in het onderzoek, meldt De Telegraaf. Maar liefst een derde haalt een onvoldoende. Het gemiddelde rapportcijfer is een 6.5, waarbij VakantieXperts het hoogst scoort met een 6.7. Enkele individuele reisbureaus van D-Reizen en Arke halen een 8.
Maatwerk
Nepklanten kozen voor een lastige vakantie, waarbij advies en maatwerk hard nodig zijn. Zo vroegen ze om een 10-daagse rondreis met een huurauto in Marokko. Reisbureaus laten het vooral afweten bij vragen waarvoor ze echt informatie moeten opzoeken.
'Reisbureaus laten kansen liggen'
Volgens de Consumentenbond zijn reisverkopers vriendelijk en vaak bereidwillig, maar schepen ze potentiële klanten nog te snel af met een reisbrochure om thuis door te nemen.  Reisbureaus laten kansen om zich te onderscheiden liggen, aldus de bond.
Afname
Het aantal reiswinkels is de laatste jaren gehalveerd tot minder dan duizend. Deskundigen verwachten dat dit fors verder zal dalen. De grote reisketens verkopen nog maar 20% van hun all-in vakanties naar de zon via reisadviseurs. De rest gaat via internet.
Boeken via internet
Online reisbureaus groeien en individuele reisverkopers nemen toe. Hotels en vliegtuigmaatschappijen weten de vakantieganger ook sneller te vinden.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!